Гори, гори, плането: Одлазак овог човека представља крај епохе

Демократија је кад бели човек пошаље црног човека да убија жутог човека, 20 хиљада километара далеко од своје куће, под изговором да брани безбедност своје земље, коју је отео од црвеног човека.
Sputnik

Ово је антологијска реплика из филма „Коса“ која на најсажетији начин осликава учешће Америке у Вијетнамском рату шездесетих година прошлог века.

Баш у дану када је америчка војска бомбардовала Сирију, преминуо је велики Милош Форман, режисер „Косе“.

Отишао је у тренутку када су полетале убилачке ракете, као кад се у војни авион за Вијетнам, у филмском крешенду чувеног мјузикла, укрцава хипик Џорџ Бергер уместо заљубљеног војника Клода Буковског.

Узлетео је Форман изнад кукавичјег гнезда новог доба у коме се здрави, слободни и аутентични проглашавају за лудаке, а многи лудаци управљају светом све са искеженом гримасом и прстом на нуклеарном дугмету.

Филмски режисер Милош Форман

Маестрални Чех који је најбоље филмове снимио у Америци, напустио нас је у тренутку када председник САД готово неконтролисаним и надреалним твитовима најављује ракете, бомбе, разарања и све то проглашава „савршеним чином“.

Тако да потпуно наивно и невино сада делује Лари Флинт, власник порнографског часописа „Хаслер“, чију је животну мисију борбе за непрестано померање граница слободе, филмски одбранио Форман.

Флинт се ласцивно поигравао са конзервативним америчким званичницима и естаблишментом, и за то платио велику цену и постао инвалид, а данас се конзервативац Трамп, са позиције првог човека САД, поиграва готово перверзно са читавом планетом.

И Форманов телевизијски шоумен, антикомичар Енди Кауфман из филма „Човек на Месецу“, који је луцидни и бескомпромисни хумор извео до крајњих граница апсурда не би имао шта да тражи у глобалној ријалити канализацији. Када је све потопљено у клоаку глобалног, а малограђански неукусног ријалитија.

Шта би Форман и могао да тражи у епохи у којој је злобни, неталентовани, али патолошки љубоморни Салијери победио бескрајно надареног и генијалног Волфганга Амадеуса Моцарта. У епохи у којој су њих двојица заменили места.

А можда свет данас највише и личи на бал ватрогасног друштва који алегоријски нестаје у катастрофи пожара у Формановом последњем чешком ремек-делу „Гори, гори моја госпођице“.

Чини се, заиста, да „модерно доба“ не заслужује више Формана. Јер, свакодневно се уверавамо да има много бољих режисера. Чији пожари су прави.

Збогом, Милоше!

Коментар