Колико су тапкароши зарадили препродајући карте за Мундијал 2018 (фото)

Организатори овогодишњег Светског првенства у фудбалу су значајно закомпликовали пословање професионалним препродавцима карата. Испоставило се, међутим, да се модерним тапкарошима није могло у потпуности стати на пут. Препродавци очекују да ће зарадити чак неколико десетина милиона долара.
Sputnik

ФИФА је пред тужилаштвом у Женеви поднела захтев за покретање кривичног поступка против међународне компаније „Виагого АГ“, највеће платформе за препродају карата за утакмице Мундијала 2018 у Русији. Самим тим су организатори Светског првенства признали да је, без обзира на све напоре ФИФА, део улазница ипак доспео у руке шпекуланата.

У рукама тапкароша завршило 140.000 улазница за Мундијал.

Како ће тапкароши згрнути десетине милиона

Напори ФИФА и руског организационог комитета суштински су смањили могућности професионалним препродавцима и прилично им везали руке, говоре сами шпекуланти за руске медије. „Етикет4“ је руска онлајн платформа за продају и куповину улазница за најразличитије манифестације и према прорачунима аналитичара те компаније, на секундарном тржишту, односно у рукама препродаваца се нашло између пет и седам одсто карата. Другим речима, ради се о најмање 140.000 улазница укупне основне вредности од скоро двадесет два милиона долара. Имајући у виду да се карте обично препродају по бар дупло већој цени, то значи да ће препродавци зарадити најмање четрдесет четири милиона долара, односно више од две милијарде рубаља.

Тапкароши ће зарадити најмање 40 милиона долара

Како шпекулатни долазе до улазница

„Постоје два главна начина да се набаве карте. Званично преко сајта ФИФА и незванично преко познанстава“, каже Иван, „професионални тапкарош“ из Санкт Петербурга. Према речима тог препродавца, улазнице које до шпекуланата стижу преко познанстава, обично су оне које у старту организатори резервишу за своје комерцијалне партнере.

„Организациони комитет има право да резервише и откупи од ФИФА значајан број улазница без било каквих чекања или лутрија, које су биле предвиђене за обичне купце. Наравно, препродавци имају своје везе и познају људе од којих су могли да откупе такве карте“, додао је Иван.

Према речима другог агента за препродају карата Максима, препродавци су такође организовали велики број људи, обичних грађана, да званично преко сајта ФИФА, регуларно оставе своје податке и учествују у лутрији, односно купе карте.

„Они који су успели регуларно да купе карте за неке тражене мечеве, могли су после да очекују неколико хиљада рубаља у виду награде или компензације од агента, који ће те карте даље препродавати“, објашњава Маским.

Шпекуланти до карата долазе на два начина.

Још један начин иницијалне, првобитне набавке, односно куповине карата, било је преко затворених међународних берзи улазница, где приступ имају само професионалци.

„Тамо се може набавити буквално све од карата што се продаје у свету“, објашњавају препродавци.

Према речима агената за препродају карата у Русији који су желели да остану анонимни, тим послом се бави неколико десетина „истинских професионалаца“.

„То су људи који могу да набаве улазнице за било које догађање, позоришне представе, концерте или спортске догађаје“, додаје Иван.

„Четири године се бавим набавком и препродајом улазница за различите догађаје, овакву потражњу као сада пред Мундијал никад нисам видео и доживео раније. Сходно томе, и моја зарада ће бити већа него икад“, признаје Максим.

Напад ботова

Професионални агенти који се баве набавком и препродајом улазница за различите догађаје послују и у иностранству. Према речима руских агената, њихове иностране колеге су овог пута интензивно користиле „ботове“, односно компјутерске програме преко којих су генерисали захтеве за куповину карата преко сајта ФИФА, користећи стотине ај-пи адреса.

Како цео тај бизнис изнутра функционише било је посвећено неколико специјалних емисија Би-Би-Си и канадске телевизије Си-Би-Еса. Оба медија су указали на 30-годишњег Жулијена Лавалија, становника Монтреала, чије је пословање постало интересантно јавности након што су у новембру 2017. године обелодањени тајни документи „Рајски папири“ о раду бројних компанија регистрованих у офшор зонама. Лавали је представљен као један од највећих шпекуланата улазницама на светском нивоу, који зарађује огромне суме тако што одједном купује велики број карата за концерте светских звезда. Он је то чинио тако што је куповао стотине улазница истовремено са стотина ај-пи адреса, регистрованих на 12 различитих локација. Кључна ствар је у томе што је он то чинио у првих неколико минута након што би почела продаја и одмах би почињао са препродајом преко интернета.

Руске власти против шпекуланата примењују ригорозне мере...

Није познато да ли је дотични Лавали учествовао у набавци и препродаји улазница за Мундијал 2018, али су нама овде битне оне платформе које су канадска и британска телевизија поменуле. Наиме, ради се о америчкој Стабхаб (део је Ибеј система) и Виагого регистрована у Швајцарској. Поента је да те платформе узимају проценат и од продавца и од купца. Ако у просеку од карте која на пример кошта 450 долара, интернет препродавац узме провизију и заради од те карте 125 долара, можете претпоставити колика је укупна зарада тих платформи. Ако се пак масовно купују карте, онда препродавац „Стабхаб“ снижава провизију до 5 одсто.

На сајтовима тих компанија се нуде карте за све утакмице Мундијала 2018. Продаја на званичном сајту ФИФА је званично завршена, али организатори повремено избацују у продају мале количине карата из резерви.

Како се борити против шпекуланата

Руске власти према шпекулантима примењују ригорозне мере. Крајем јануара текуће године, Државна дума је усвојила мере, уводећи две нове одредбе 14.15.2 и 14.15.3, у садржај одговарајућег закона, које предвиђају веће и значајније казне за препродају и фалсификовање улазница. За физичка лица казне износе до 50.000 рубаља, док су за правна лица предвиђене казне у износу од 500.000 до 1.000.000 рубаља или казна затвора до 90 дана.

Иза тапкароша стоји читава машинерија...

Још једна мера коју користе организатори Мундијала како би спречили незаконите набавке и препродаје улазница јесте блокада сајтова преко којих се врши секундарна продаја. Према речима агената, у просеку такви сајтови „живе“ две до три недеље, колико је потребно да одговорни органи детектују његово функционисање, након чега овакви сајтови бивају угашени. Међутим, то је „игранка без престанка“, јер људи настављају да се баве виртуелном препродајом са неке нове адресе. Роскомнадзор, руска федерална служба за контролу сфере информационих технологија, веза и масовних комуникација је током маја регистровала рекордан број сајтова преко којих су се препродавале улазнице за Светско првенство у фудбалу.

Коментар