То је први пут да је покренут такозвани Члан седам против неке чланице ЕУ.
Мађарски премијер Виктор Орбан изјавио је јуче, уочи дебате у Европском парламенту о дисциплинским мерама против Будимпеште због антимигрантске политике и кршења владавине права, да је „пресуда већ написана“.
Посланици су гласали са 448 гласова „за“ према 197 „против“ у корист извештаја који препоручује покретање такозваног поступка према члану 7, што би могло довести до суспензије гласачког права Мађарске у ЕУ.
Расправа о Мађарској долази само непуних годину дана након што је Европски парламент у децембру 2017. у одлуци без преседана, активирањем Члана седам, дао Пољској рок од три месеца да се позабави питањима која брину европосланике, а тичу се пољских реформи правосуђа које су, по њиховој процени, угрозиле владавину права.
Члан седам, познат и као „нуклеарна опција“, може на крају да доведе до одузимања права гласа оптуженој држави у свим институцијама ЕУ.
Посланици су резолуцију о покретању процедуре против Мађарске усвојили великом већином гласова након жестоке дебате и између различитих фракција Европског парламента и унутрашњих подела међу члановима највеће Европске народне партије којој припада странка мађарског премијера Виктора Орбана.
Ова процедура предвиђена је тзв. Уставом ЕУ у случају да нека од чланица озбиљно крши основне вредности ЕУ као што су владавина права, демократија, људска права и достојанство, слобода и право мањина.
Покретање Члана 7 подразумева између осталог суспензију ЕУ финансијских трансфера одређене чланице, али и могуће привремено укидање гласа те земље у ЕУ институцијама.
После усвајања у Европском парламненту одлука о суспензији Мађарске наћиће се пред Европским саветом на гласању.
Мађарска ће у случају коначне потврде кршења ЕУ принципа и увођења санкција од ЕУ и даље бити у дужности да поштује обавезе које проистичу из чланства у ЕУ.
Одлука о укидању процедуре против земље чланице на основу Члана 7 такође се доноси у Европском савету при ћему је потребно да то подржи већина, а не све земље чланице.
Покретање Члана 7 је до сада је било једно у случају Пољске и то због спроведених реформи за које је Европска комисија оценила да подривају независности правосуђа.