Спутњик сазнаје: Два македонска хеликоптера узлетела са Батајнице

Хеликоптери Ми-171 македонског Министарства унутрашњих послова, који су ремонтовани у ваздухопловном заводу „Мома Станојловић“, ове недеље су успешно извршили прве пробне летове на војном аеродрому Батајница, сазнаје Спутњик. Први је 22. октобра полетео хеликоптер регистрације MAP-7711, а јуче и други, MAP-7710.
Sputnik

Хеликоптери су стигли на ремонт у Београд крајем новембра прошле године, што се сматра првим кораком ка томе да ова институција постане регионални центар за обнављање летелица.

„Ваздухопловни завод ’Мома Станојловић‘, као један од најзначајнијих ремонтних завода на простору бивше Југославије, бавио се и генерaлним ремонтом хеликоптера Ми-8Т, најпре за потребе нашег РВ и ПВО, а касније и за стране партнере. Колико је овај завод био препознат као квалитетан и у светским оквирима, говори и то да су стручњаци завода још средином осамдесетих година прошлог века у Египту успоставили ремонтну линију за овај тип хеликоптера. Завод достиже свој врхунац када ССНО СФРЈ, 20. јануара 1992. године, доноси одлуку да му се припоји завод ’Змај‘, који се раније налазио у Великој Горици крај Загреба. Нажалост, међународне санкције узроковале су значајно осипање стручних кадрова, а ремонтни капацитети су тешко пострадали у НАТО бомбардовању“, објашњава за Спутњик војни експерт Светозар Јокановић.

Хеликоптер Ми-171

Како каже, завод је успео да преживи најтежа искушења и настави послове ремонта ваздухоплова за потребе РВ и ПВО, а планови су врло амбициозни — један од циљева је да завод прерасте центар за ремонт свих хеликоптера фамилије Ми-8/17/171 и Ми-24/35, и то као једини завод у овом делу Европе који је лиценциран од стране произвођача.

„Засад се ’Мома‘ налази, рецимо, у припремној фази као финализатор ремонта у коме се обавља мањи обим радова, прегледа и оправки, док ремонт великог броја компоненти, агрегата обавља у заводима који послују у оквиру руске компаније ’Хеликоптери Русије‘. Овај вид сарадње управо је интересантан за земље које због западних санкција Русији не могу да шаљу своје хеликоптере на ремонт у Русију и зато склапају послове са ’Момом‘, који није на удару санкција, али може да обезбеди квалитетан и лиценциран ремонт“, истакао је Јокановић.

Експерт истиче да ће раст завода „Мома Станојловић“ утицати повољно и на његове дугогодишње партнере, у првом реду на ремонти завод „Орао“ из Бијељине, кога очекују послови ремонта мотора које користе руски хеликоптери.

Коментар