Моћни „Деспот“: Све о пројекту из РС који је запањио регион (фото, видео)

На прослави Дана Републике Српске у Бањалуци представљен је и „Деспот“, прво оклопно возило произведено у Српској, компаније Технички ремонт Братунац.
Sputnik

Директор те компаније рекао је после дефилеа и представљања највећег изненађења да се још сабирају утисци, и позитивни и негативни, а да они као произвођачи имају највише замерки на којима треба да раде.

„Циљ је да возило тестирамо до маја, да урадимо још додатне измене и онда идемо на тржиште. Прва два купца по 10 комада су већ позната“, открива Ристић.

Прва два купца по 10 комада „Деспота“ су већ позната

Није случајност што је тај пројекат представљен баш на Дан државности, али наш саговорник каже да пројекат није био тајан, већ поверљив, што значи да се до одређеног нивоа знало ко може да има информације о њему да би био успешан.

Тим од 25 људи који чине електроинжињери, електроничари, вариоци, бравари, механичари, али и стручњаци за механику, моторику и наоружање окосница су ове приче.

Саветима им је помагао и један од кључних људи који је у Немачкој био задужен за развој пројекта оклопних средстава. Да је „Деспот“ направљен у рекордном времену сведочи и чињеница да би се такав пројекат у Немачкој развијао око 5 година, а да би за то време било потрошено око 50 милиона евра.

Произвођачи „Деспота“ су уверени да ће то возило бити најбоље у својој класи
За рубрику „веровали или не“: На идеју о „Деспоту“ дошло се у октобру 2017, а тим је стартовао у мају 2018. године

Оно што је за рубрику „веровали или не“ јесте податак да је руководство фабрике ТРБ на идеју за то возилу дошло у октобру 2017, а да је тим стартовао у мају 2018. године, уз подршку министра унутрашњих послова РС.

„Тада је почела израда документације и у складу са захтевима купаца дошли смо до закључка да ћемо производити вишенаменско мултифункционално возило за безбедносне структуре, од најобичнијих ствари до антитерористичких борби, са одређеним степеном заштите функционално прилагођено формацији јединице која га користи,“ каже Ристић.

Произвођачи „Деспота“ су уверени да ће ово возило бити најбоље у својој класи, јер има ниво заштиту посаде и елемената возила ниво 2 према СТАНАГ-у, што је заштита од балистичких зрна до калибра 12,7 милиметара и противпешадијских мина.

Има погон на сва четири точка, независно вешање и опрему последње генерације у свету. Мотор је „Мерцедесов“, мењач аутоматски и вишестепени, а јако је битно да су сви остали делови од панцирног челика са одређеним системима за вентилацију и херметизацију, заштиту од биолошких и хемијских агенаса.

„На отвореном путу може да се креће до 130 километара на час, савлађује вертикалне препреке, бочне нагибе, водене препреке, зидове до одређеног степена, али је најважније да има добар ’клиренс‘ (растојање подлоге и пода). Конструкцијски је прилагођено да разбија препреке са одређеним противпожарним системима, док је платформа задњих врата хидраулична и аутоматска, што омогућава да тимови брзо реагују и да су веома мобилни“ објашњава директор ТРБ.

Деспот: Овакав пројекат у Немачкој би се развијао око 5 година

Он додаје да то возило не мора да буде борбено, већ може да буде и санитетско, да се употребљава за заштиту границе, у хуманитарним мисијама и за транспорт.

Возило „Деспот“ има погон на сва четири точка, независно вешање и опрему последње генерације

„Овај пројекат је веома битан за сигурност наше земље, али и за економију. Он је конкурентан не само због опреме и испоруке, већ и због сервисирања. Наше тржиште у последњих пар година било је управо оно на којем је пословала и бивша Југославија, а то је блок несврстаних. То су земље које су данас у агонији, јер се налазе растрзане између Истока и Запада. Политика је у уској вези са безбедношћу, сви се боје једни других и у сталном су страху. Не може свако да приушти себи ’МиГ 29‘, неће свако да буде компатибилан са западном или источном политиком, тако да ми ту тражимо своју шансу“, каже Ристић. 

Платформа задњих врата „Деспота“ је хидраулична и аутоматска, што омогућава да тимови брзо реагују и да су веома мобилни

Додаје да његова фабрика сада једина на тржишту нуди квалитетан сервис уз нижу цену него било ко други и не продаје политику, што је добар рецепт.

Славенко Ристић, човек с визијом: „Ово је победа наших радника који су радили у три смене“.

„Сматрам да је оно што ми радимо производ труда и воље овог народа. То је победа наших радника који су радили у три смене, ја сам само имао визију“, објашњава директор ТРБ.

Он каже да је фирма коју је преузео пре пет година била девастирана, да је била у дугу 12 милиона марака и да је ово светски рекорд како је стала на ноге, а све захваљујући управо новим производима.   

Он је навео да је његова компанија последњих година понудила међународном тржишту четири нова престижна производа — линију за производњу муниције, машину за хуманитарно деминирање, пиштољ РС9 и „Деспота“.

Коментар