Почео да ради кол-центар за браниоце по службеној дужности

Кол-центар Адвокатске коморе Србије (АКС) за додељивање бранилаца по службеној дужности данас је почео да ради, што значи да сада судови, тужилаштва и полиција морају да позову исти телефон (011/4022030), како би им преко оператера био обезбеђен адвокат са листе бранилаца по службеној дужности.
Sputnik

АКС сматра да је на овај начин обезбеђен транспарентан и правичан систем, у оквиру којег ће бити стриктно поштован редослед адвоката са листе, а грађанима бити обезбеђена делотворна одбрана у кривичном поступку.

Увођењем обавезе свих органа — позивање јединственог телефонског броја кол-центра за постављање бранилаца по службеној дужности, отклања се један вишедеценијски проблем који је био потенцијални узрок корупције и волунтаризма приликом постављања бранилаца, наводи се у саопштењу АКС.

Српски адвокати у акцији против „надриписара“

Кол-центар АКС је заснован на стриктном поштовању редоследа адвоката на листи и обавези свих државних органа да приликом додељивања адвоката за службену одбрану контактирају кол-центар адвокатске коморе.

Према прописаној процедури, која је објављена на сајту коморе, овлашћено лице органа који позива оператера треба да се представи, каже број предмета за који тражи браниоца по службеној дужности и потребно време доласка браниоца.

Апликација кол-центра позив адвокату упућује два пута, а оба пута телефон звони девет пута.

Уколико се након другог циклуса позивања позвани адвокат не јави, апликација аутоматски позива наредног адвоката на одговарајућој листи бранилаца по службеној дужности.

Када оператер успостави везу са адвокатом, преноси му назив органа који тражи ангажовање, број предмета и информацију о очекиваном времену јављања, али му не саопштава име осумњиченог/окривљеног лица, нити кривично дело које се ставља на терет.

Уколико адвокат не прихвати одбрану по службеној дужности, оператер у апликацију уноси „не прихвата“ и наводи кратак разлог неприхватања одбране по службеној дужности.

Када адвокат прихвати одбрану по службеној дужности, наводи време свог доласка у орган који ангажовање тражи, а оператер органу преноси податке и контакт телефон адвоката. Такође у апликацију уноси „прихваћено“, преноси Танјуг.

Сви телефонски разговори се снимају, а предности кол-центра су многобројне.

Ова апликација је програмирана да аутоматски поштује редослед адвоката са листе бранилаца по службеној дужности и то без могућности оператера да види редослед и манипулише постављењем.

На бази података унетих у апликацију могуће је претраживање података и сачињавање статистичких извештаја по адвокату, органу који је именовао браниоца по службеној дужности, као и добијање података о свим именовањима/постављењима бранилаца по службеној дужности на дневном, месечном и годишњем нивоу.

Све полицијске управе, тужилаштва и судови обавештени су и поучени о начину коришћења кол-центра, без којег више неће бити могуће ангажовати службену одбрану.

Службене одбране у адвокатури представљају загарантован извор прихода, јер адвокате у овом случају плаћа држава, односно орган који га је ангажовао.

Годинама уназад се дешавало да органи гоњења имају „своје“ адвокате са којима сарађују, што је стварало незадовољство међу њиховим неангажованим колегама.

Кол-центар за постављање бранилаца по службеној дужности успостављен је на основу потписаног Протокола између Адвокатске коморе Србије, Министарства правде, Врховног касационог суда и Републичког јавног тужилаштва.

Коментар