Зашто је најтиша руска подморница подигла толико буке

На војно-морнаричком салону, недавно одржаном у Санкт Петербургу, огромну пажњу стручњака и новинара привукло је неколико нових концептуалних пројеката у области изградње бродова и подморница. Једна од подморница из породице „Пирана“ може да буде наоружана минама, торпедима, ракетама типа „Калибар“, чак и беспилотним летелицама.
Sputnik

Међу бродовима приказаним на салону истакао се носач авиона „Ламантин“ пројекта 11430Е, који је представио Невски пројектно-конструкторски биро. Према речима стручњака, на броду депласмана око 75 хиљада тона, може се базирати до 60 летелица и од шест до 10 беспилотних летелица.

Истовремено, интересовање је привукла и прва ненуклеарна подморница П-750Б са анаеробним погонским системом, коју је представио конструкторски биро „Малахит“.

У интервјуу за Спутњик, главни конструктор „Малахита“ Игор Каравајев објаснио је чиме се нови пројекат разликује од својих претходника и које нове технологије су примењиване приликом његовог развоја.

На војно-поморском салону у Санкт Петербургу, конструкторски биро „Малахит“ први пут је представио модел мале ненуклеарне подморнице из породице „Пирана“, пројекта П-750Б, са анаеробним енергетским погонским системом. Шта представља нови пројекат?

— Конструкторски биро „Малахит“ је први пут на међународном војно-морнаричком салону у Санкт Петербургу представио концептуални пројекат мале ненуклеарне подморнице „П-750Б“ из породице „Пирана“ са анаеробним енергетским погонским системом, који није сличан онима су раније били предвиђени за коришћење у подморницама. Многи анаеробни мотори који данас постоје заснивају се на такозваним горивним ћелијама или на Стирлинговим моторима.

Овде постоји гасна турбина, која ради на принципу затвореног циклуса — на броду се чувају резерве течног кисеоника у криогеним резервоарима. Кисеоник улази у турбину као оксиданс, а као гориво се користи дизел. Електрична струја, коју потом производи турбогенератор, користи се у општим бродским системима и током кретања. Струја долази до главног електромотора и омогућава кретање подморнице.

За колико је продужено време које подморница проведе под водом, имајући у виду анаеробни погонски систем?

— Ако се користе само акумулатори, брод не може да се креће дуже од три дана, а уколико се примени анаеробни енергетски погонски систем, може да плови и до 12 дана брзином од четири чвора. Теоретски, подморница се све време може налазити под водом, али је неопходно да повремено израња како би одредила локацију и примила радио-сигнале.

Да ли је то засад само концепт или се ради о пројекту?

— То је концептуални пројекат, који се развија на иницијативу конструкторског бироа „Малахит“. Спремни смо да га предложимо и Министарству одбране, као и потенцијалним страним купцима. Подморница је веома тиха, али је на изложби направила много буке.

Чиме се ваш пројекат још разликује од других савремених подморница?

— Подморница пројекта П-750Б је веома аутоматизована и има малобројну посаду — од 18 до 20 људи. Претходне генерације „Пирана“ имале су посаду од три, пет и девет чланова, јер су подморнице биле веома мале. Депласман нове подморнице је знатно повећан у поређењу са претходним генерацијама — са 370 на 1.400 тона. Она поседује ваздушну комору, која потајно може да искрца и укрца на брод поморске специјалне снаге. Ваздушна комора, која се налази на подморници, може приликом једног изласка истовремено да искрца шест морнара.

Зашто је најтиша руска подморница подигла толико буке

Чиме ће подморница бити наоружана?

— Подморница ће у саставу наоружања имати торпеда, мине, па чак и крстареће ракете „Калибар“, које стартују хоризонтално под водом.

Да ли је подморница бешумна?

— Ја се надам да ће се амортизери још више унапредити до момента изградње подморнице, и да ће она бити још тиша.

Колика је вероватноћа да ћете закључити уговор са Министарством одбране о развоју нацрта пројекта и техничког пројекта подморнице?

— Нећемо градити подморницу без склапања уговора са Министарством одбране. Тренутно чекамо задатак од Министарства одбране, како бисмо разрадили технички пројекат. Проблем је што подморница има много иновација, а то плаши купца, на пример — присуство течног кисеоника на подморници. Са моје тачке гледишта, нема разлога за страх, јер подморнице више од 50 година користе торпеда 53-65к, у којима се велике количине кисеоника чувају под веома великим притиском — око 200 килограма по квадратном центиметру.

Да ли се ваш анаеробни енергетски систем може искористити на подморницама које разрађује конструкторски биро „Рубин“ – на пример, у саставу подморница пројекта 677 „Лада“ или 636.3 „Варшавјанка“?

— Могуће је, али искрено, то не би било тако ефикасно као што је њихово увођење у нови пројекат.

Да ли у подморници могу да буду базиране беспилотне летелице?

— Још је рано говорити о томе. Али постоји могућност да подморница буде наоружана и беспилотним летелицама.

Која је намена подморнице?

— Ова подморница се може изградити у неколико верзија, укључујући ударну, са „калибрима“, затим подморнице посебне намене са подводним специјалним снагама, као и у виду минополагача са стандардним депласманом. Подморница је пројектована тако да се оружје може мењати у складу са задацима.

У којим фабрикама је планирана изградња подморница?

— Таква подморница се може изградити на бродоградилиштима „Севмаш“ и „Звездочка“ у Северодвинску, као и на Адмиралитетском бродоградилишту у Санкт Петербургу.

Коментар