Једни би да га повуку, а војска би да га задржи — Пољаци немају чиме да замене МиГ-29

Пољски дневни лист „Дзјеник газета правна“ објавио је прекјуче текст о томе да би Пољска ускоро могла да повуче из наоружања ловачке авионе МиГ-29.
Sputnik

Аутор Маћеј Милош у тексту под насловом „Мигови се можда неће вратити у употребу. Само Ф-16 неће бранити пољско небо“ коментарише да би повлачење МиГ-29 из употребе, што је, како је наведено, врло вероватно, довело до недовољног броја борбених авиона за извршавање свих постављених задатака.

Пољски „мигови 29“ су након удеса који се догодио 4. марта ове године, приликом којег је пилот преживео, још увек приземљени, а узроци пада авиона до данас нису званично саопштени, пише портал „Тангосикс“, а преноси Б92.

То свакако утиче на борбену готовост Ратног ваздухопловства Пољске јер се сваким даном смањује број пилота који су у тренажи. Аутор текста износи да је могућност повлачења совјетских ловаца 90 одсто, и у тој тврдњи се позива на изјаве пољских војних стручњака.

Незванично, нико из војног и политичког врха не жели да се двадесет деветке повуку из употребе, али истовремено постоје одређени људи који би то радо урадили.

Такође, подсећа се и на прошлогодишњи удес МиГ-29, када је пилот погинуо због неисправности избацујућег седишта.

Холдинг компанија „Полска група збројениова“, коју је основала пољска влада ради удруживања пољских фирми одбрамбене индустрије у државном власништву, недавно је, како наводи аутор, саопштила да је још 2011. у ремонтном заводу дошло до грешке у пројектовању резервног дела, која није откривена у процесу провере.

Након удеса у ком је пилот погинуо, завод ВЗЛ-2 је спровео унутрашњу истрагу, након чега су запослени који су директно били укључени у пројектовање поменутог дела добили отказ.

Проблеми у индустрији

Овакав развој ситуације не само да слаби способност заштите пољског неба већ ствара проблеме и индустрији.

Пољски лист пише и о томе да завод ВЗЛ-2 не добија довољно новца од државе за обављене послове јер се сада, након приземљења флоте, не добија новац за пробне контролне летове авиона на којима су ремонтни радови одређеног обима завршени.

Уколико би МиГ-29 био повучен из употребе, ВЗЛ-2 би такође изгубио велики део прихода јер се, иако се тамо одржавају и борбени авиони Ф-16, 90 одсто прихода односи на услуге одржавања флоте авиона МиГ-29 и Су-22.

Како даље примећују у тексту пољског листа, ситуација што се тиче борбених авиона би се могла поправити повећањем оперативности флоте Ф-16 јер је, како су незванично сазнали из извора у ваздухопловним снагама, тренутно је борбено спремно свега 20 одсто, односно 10 од 48 авиона тог типа.

Међутим, износе и да је повећање оперативности Ф-16 мало вероватно јер то годинама није урађено због хроничног недостатка резервних делова.

Највероватније наручују Ф-35

Према аутору текста, нова наруџбина борбених авиона, највероватније ће то бити амерички Ф-35, неће решити проблем јер се, на основу искустава коришћења Ф-16, постизање њихове пуне борбене способности очекује 2030-их година. Осврнувши се на могућност пољске индустрије да учествује у програму Ф-35, то је оцењено као скоро немогуће.

Ваздухопловне снаге Пољске, како се даље наводи, имају жељу да наставе да користе МиГ-29, али желе гарантовану сигурност њихове употребе.

Одлука о наставку њиховог летења ће бити донета након анализе превентивних прегледа, закључака и препорука.

Званичници из Министарства националне одбране изјавили су да ће полазна тачка за такву одлуку бити утврђивање да ли су авиони безбедни за даље коришћење.

На ово треба додати и да Пољаци данас самостално одржавају своју флоту МиГ-ова 29, иако постоје информације да на том пољу сарађују са Украјином.

Према службеним подацима тврди се да РВ Пољске тренутно користи 30 ловаца МиГ-29, 32 јуришника Су-22 и 48 вишенаменских Ф-16.

Ипак, дугорочно је планирано да у наоружању остане 16 авиона МиГ-29 и 18 Су-22, који су у пољским ваздухопловним заводима добили модернизације мањег обима, које, међутим, нису битно утицале на повећање њихових борбених способности.

Коментар