„Трилатерална“ железница — Русија, Северна и Јужна Кореја

Побољшање односа између Јужне и Северне Кореје отворило је нове могућности за реализацију низа великих пројеката, у које је директно укључена и Русија. Међутим, америчке санкције и даље остају главна препрека за ту сарадњу, оценио је за Спутњик Ли Чже Јон, председник Корејског института за међународну економску политику.
Sputnik

Пре свега, то се односи на повезивање железничких пруга две Кореје са руском Транссибирском железницом и на изградњу гасовода и енергетског моста у Јужној Кореји, који би ишао кроз Северну Кореју.

Трилатерална сарадња између Русије, Северне и Јужне Кореје већ одавно траје, али није дала резултата. Ипак, у последње време ми поново разматрамо те пројекте. Међутим, тренутни геополитички ризици негативно утичу на такве пројекте. Например, УН и Америка увеле су санкције Северној Кореји, а поред тога Америка је наметнула санкције и Русији, што се такође негативно одржава на реализацију тих пројеката. Међутим, сада се односи Северне и Јужне Кореје побољшавају, а очигледно је и да се односи Америке и Северне Кореје могу поправити, па самим тим то би могло веома позитивно утицати на реализацију тих пројеката. Ако Северна Кореја пристане на денуклеаризацију, ниво америчких санкција ће се смањити, а тада можемо реализовати такве пројекте као што су гасовод, железничке пруге, електрична енергија итд“, рекао је експерт.

Први корак у оквиру пројекта обједињавања железница требало да буде завршетак изградње пруге Хасан—Раџин. Чже Јон подсећа да је Русија реконструисала 54 километара пруге на територији Северне Кореје до границе са Русијом и нада се да ће једног дана тим путем роба ићи и из Јужне Кореје у Русију и даље у Европу. Када се то деси морски пут од 45 дана за карго скратиће се на две недеље.

„Трилатерална“ железница — Русија, Северна и Јужна Кореја

Том пругом обављено је неколико испорука руског угља у Јужну Кореју, али у последње време је и то стало.

У условима америчких санкција против Северне Кореје, Сеул покушава да поново покрене тај пројекат, а паралелно с тим, разговара се и о могућности пуштања возова преко територије Северне Кореје у Јужну Кореју.

„Ако се Јужна Кореја повеже на ту железничку пругу, то ће бити подстицај за даљу сарадњу у области железница. То се сада може радити независно од санкција и то је веома важно. Међутим, ако се временом односи између САД и Северне Кореје побољшају, онда ће и друге санкције бити укинуте, а тада ће наши велики пројекти бити реализовани“, уверен је Чже Јон.

Ли Чже Јон је један од учесника Источног економског форума у Владивостоку, где је рекао да се развој Далеког истока Русије одвија у позадини трговинског рата између Кине и САД, као и трговинских конфронтација између Јапана и Јужне Кореје. У таквој ситуацији Јужна Кореја је заинтересована за Далеки исток Русије као неку зону која ће повезивати Корејско полуострво и Евроазију. 

Према његовим речима, Влада Јужне Кореје спроводи нову политику чији је циљ јачање веза са земљама Евроазије, а Далеки исток је међузона између Евроазије и Корејског полуострва.

Како је објаснио, нова политика Јужне Кореје проузрокована је контрадикторностима с Јапаном и страховима од губитка успостављеног ланца технолошког снабдевања.

Према његовим речима, земље би требало да успоставе сарадњу у оквиру Четврте индустријске револуције, а Далеки исток је атрактиван као тржиште с обзиром на своју величину. Због тога је, како је нагласио, неопходно повећати интеграцију Далеког истока и Јужне Кореје, а такође и успоставити слободну трговину.

Пети Источни економски форум одржава се у Владивостоку од 4. до 6. септембра. МИА „Русија севодња“ је генерални медијски партнер Форума.

Коментар