Прети ли Грчкој цркви раскол због ставова о украјинским расколницима

Одлука ванредног архијерејског сабора Грчке православне цркве не означава коначно признање „нове цркве“ Украјине. Признање ће бити званично само ако архиепископ Јероним на литургији почне да спомиње поглавара такозване Православне цркве Украјине Епифанија Думенка, рекао је извор из грчких црквених кругова.
Sputnik

„Само Јероним изражава став ГПЦ. Пре тога никаквог признања нема“, рекао је извор.

Сабор Грчке православне цркве је 12. октобра признао право цариградском патријарху Вартоломеју да одобрава аутокефалност. Сабор је, такође, архиепископу атинском и целе Грчке Јерониму дао право да „настави да се бави питањем признавања цркве Украјине“.

Према речима извора, одлука архијерејског сабора само понавља одлуке Сталног синода Грчке православне цркве, а тврдње о коначном признању аутокефалности православне цркве Украјине нису истините и представљају политичке игре.

„Све што се пише у овом моменту служи разним интересима и усмерено је на промовисање одлука Васељенске патријаршије“, рекао је извор.

Према његовим речима, више од десет митрополита тражило је да се одложи разматрање тог питања.

Прети ли Грчкој цркви раскол због ставова о украјинским расколницима

Група грчких митрополита, који су на ванредном архијерејском сабору Грчке православне цркве били против усвајања одлуке о питању аутокефалности „нове цркве“ Украјине, припремају писмо поводом новонастале ситуације, рекао је извор.

Митрополити су тражили да се одлука о статусу „нове цркве“ Украјине донесе јавним гласањем, али тај захтев није прихваћен.

Према речима извора, поред десеторице митрополита има и других представника ГПЦ који су на сабору захтевали да се њихово мишљење унесе у саопштење, али архиепископ то није учинио.

„У понедељак или уторак биће објављено заједничко саопштење митрополита, који нису сагласни с одлуком сабора. Биће 12 до 15 потписа. Желим то да прецизирам, и то је важно. Они нису сагласни не с признањем аутокефалности, него с усвајањем одлуке Грчке православне цркве. То су различите ствари. Међу онима који нису сагласни с усвајањем одлуке Грчке православне цркве су један или двојица који желе да се призна аутокефалност, али за Онуфрија (митрополита канонске Украјинске православне цркве)“, рекао је извор.

Према његовим речима, неки митрополити су желели да одложе разматрање тог питања и да организују ванредни тродневни архијерејски сабор. Митрополит кесаријански Данило је предложио да се одржи тродневни сабор како би се анализирала тема и гласало за званичан став ГПЦ.

Борба за архиепископски трон

Према мишљењу извора, иза става одређених архијереја Грчке православне цркве, који су се заузели за признавање аутокефалности, крије се њихова жеља да заузму архиепископски трон.

Извор сматра да ће признавање аутокефалности „нове цркве“ Украјине довести до раскола у Грчкој православној цркви. Он верује да архиепископ Јероним у молитвама неће спомињати поглавара расколничке украјинске цркве Епифанија Думенка у случају заједничке литургије с Вартоломејом током патријархове посете Солуну и Светој Гори од 17. до 21. октобра.

Прети ли Грчкој цркви раскол због ставова о украјинским расколницима

Молитвено спомињање поглавара помесних православних цркава у складу с њиховим местом у диптиху (списку помесних цркава) представља признање помесне цркве и означава јединство православне цркве. Сада неколико грчких митрополита спомиње Епифанија током литургија.

„То ће бити први раскол, пошто ни у једној другој цркви нема раскола, све друге цркве једногласно нису признале Епифанија. Раскол у Грчкој цркви означава веома много проблема. Можемо да говоримо о новом геополитичком положају. То ће нарушити баланс у региону. То није просто црквени проблем“, рекао је извор и закључио да је ситуација у којој се нашла Грчка православна црква критична.

Крајем прошле године, на иницијативу украјинских власти и Цариградске патријаршије, створена је такозвана „православна црква Украјине“, расколничка структура која је образована стапањем две неканонске цркве. Добивши од патријарха Вартоломеја томос о аутокефалности, нова црквена структура је постала потпуно зависна од Цариграда.

До данас ниједна друга помесна црква није признала „нову цркву“ Украјине. Једина канонска црква у Украјини остаје Украјинска православна црква Московске патријаршије.

Коментар