Украјински расколници мењају и календар због Русије — хоће ли се то прелити на Балкан

Украјиници би, судећи према предлогу расколничке „Православне цркве Украјине“, Божић ускоро могли почети да обележавају по грегоријанском календару — 25. децембра. Циљ је — одвојити се од утицаја Русије.
Sputnik

Поглавар ове цркве Епифаниј Думенко изашао је са овим предлогом рекавши да већина помесних православних цркава слави Божић по новом грегоријанском календару, уз ограду да је то могуће само у случају да идеју подржи украјинска јавност, преноси портал „Обозреватељ“.

Како за Спутњик каже Василиј Анисимов, портпарол Украјинске православне цркве Московске патријаршије, реч је о томе да су они сада под утицајем Грчке, а Грци празнују Божић 25. децембра.

„Они се већ причешћују без исповести, односно, већ прелазе на грчки начин. Код нас су то уводили комунисти. Mеђутим, десило се да 24. на 25. нико није дошао у храмове, а 7. јануара су храмови били пуни. То је хиљадугодишња традиција наше цркве, али Епифаниј и остали покушавају да играју по вартоломејским правилима и да измене црквену традицију изнутра“, каже Анисимов.

Он пак не верује да ће у томе успети јер, како каже, и када су били у расколу са Филаретом, нису у томе успели.

„Надам се да им то неће успети, јер ће онда доћи до истраге о тој преступничкој идеји, о мешању државе у унутрашња питања цркве и та криминална структура неће диктирати верницима никакву хришћанску традицију, а биће кажњена, како и треба да буде у једној демократској држави“, указује Анисимов.

Украјинци би да пређу на нови календар

И историчар Александар Раковић сматра да је јасно да Украјинци намеравају да мењају црквени календар и да у потпуности прелазе на нови.

„То је у складу са календаром Цариградске патријаршије, која је још пре неколико деценија прешла на нови календар. Наиме, већина православних цркава користи нови календар, док стари календар користе само српска и руска црква, Јерусалимска патријаршија и Света Гора. Све остале цркве користе нови календар, тако да ово не би био изузетак нити нешто неуобичајено у православљу. Наравно, у овом конкретном случају тај нови календар не уводи се само да би се исправило рачунање времена, него да би се и календаром Украјинци одвојили од Руса. То је искључиви разлог оваквих најава из расколничке украјинске цркве и директно је повезан са руско-украјинским односима“, објашњава Раковић.

Мирашев календар небитан

Упитан да ли би овим путем могла да крене и Македонска православна црква у расколу, Раковић одговара да не верује да ће се они определити за такав потез нити, додаје, има таквих најава. Када је пак реч о такозваној Црногорској православној цркви, познати историчар каже:

„Што се тиче Мираша Дедејића, њих чак не бих називао такозваном Црногорском православном црквом, него бих користио неки сасвим другачији епитет, јер су они једна циркуска дружина, па потпуно небитно какав ће они календар усвојити, јер у Црној Гори немају никакав утицај“, категоричан је Раковић.

Када је реч о овом нашем простору, српском и постјугословенском, наставља Раковић, прелазак Украјинаца на нови календар, ако до тога дође, неће оставити никакве последице.

Црква пред искушењима

Коментаришући да ли би овај рецепт за одвајање помоћу православних празника и генерално мењање традиције могао бити примењен и у другим расколничким црквама, као на пример у Црној Гори и да ли то може постати универзални рецепт, Василиј Анисимов, портпарол Украјинске православне цркве Московске патријаршије, каже да ђаво покушава да раздели (Цркву) на различите начине.

„Лепо је бити у Цркви кад она влада. А кад је Црква прогоњена, како је Христос и говорио, посебно важним и вредним постају људи који могу, упркос прогону и притисцима, да се држе правде и истине. Ако људи почињу да одступају полако на једном месту, после на другом, Црква почиње да се урушава. И онда се национална Црква налази пред искушењима како код вас у Црној Гори, тако и код нас. Наша црква не намерава да пређе на нову традицију. Они хоће да пређу на нови стил. Зашто? Да би били ближе Вартоломеју и католицима и да би избрисали своју хиљадугодишњу традицију. То је све“, каже Анисимов.

Ово иначе није први пут да Кијев покреће овакву иницијативу, с обзиром на то да је Александар Турчинов још 2015, док је био на позицији секретара Савета за националну безбедност и одбрану, позвао да се Божић слави 25. децембра као, како је навео, „цивилизоване земље“ и став образложио тиме да људи у Европи живе по грегоријанском календару.

Александар Раковић оцењује да је Турчинов човек који очигледно не зна зашто су неке цркве задржале старе календаре, а друге прихватиле нове.

„Он доноси закључке као неко ко је потпуни лаик за та питања. Дакле, нема никакве везе да ли је нека црква из цивилизацијских разлога прихватила нови календар, или остала при старом. То је избор сваке цркве, јер је свакој цркви остављено да саме одлуче који ће календар користити и то нимало не утиче на односе међу православним црквама“, напомиње Раковић.

Календар до сада није политизован

Питање календара, како каже, никада није било камен спотицања између православних цркава, јер оно није политизовано.

„При старом календару су, најчешће, остајале оне цркве, попут српске и руске, које су у прошлости имале проблема са унијаћењем, са преласком верног становништва у католичку веру, што би значило и прихватање новог календара по аутоматизму. Има ту наравно историјских разлога зашто се неке цркве држе старог календара, пре свега Јерусалимска патријаршија и Света Гора, али понављам да календар, у оквиру православне цркве у најширем смислу те речи, нема никакву улогу камена спотицања“, закључује Раковић за Спутњик.

Подсетимо, крајем 2018. године, на иницијативу украјинских власти и Цариградске патријаршије, створена је расколничка структура Православна црква Украјине, формирана спајањем двеју других расколничких „цркава“. Руска православна црква је у одговору на то прекинула евхаристијско општење са Цариградском патријаршијом.

Коментар