Детаљан списак мера за школе

Министарство просвете издало је детаљни списак мера које ће свака школа морати да предузме када 11. маја буде почео да ради боравак у школама за децу до 12 година старости.
Sputnik

Најважније инфомрације из тог детаљног списка инстуркција су то да ће деца моћи да дођу у школу већ у 7.30 сати, а најдуже ће моћи да остану до 16.30 сати.

Такође, приликом доласка у школу родитељи морају да имају заштитну опрему, односно маске и рукавице, а пожељно је да не улазе у школу већ да децу остављају на улазу. Деца, родитељи као и сви који улазе у школу мораће да прођу кроз дезо баријеру.

Деца и сви у школи мораће да одражавају растојање од 2 метра, а ђаци ће пративу наставу преко телевизије. По завршетку ТВ часова ученици треба да раде домаће задатке или да учествују у изради других задужења која добијају од својих наставника. Препорука је да деца што више времена проводе напољу, али да се води рачуна да се не мешају са другим групама ученика.

Родитељи и деца би требало свакодневно да мере температуру и у случају да неко има о томе обавесте директора, објавио је "Блиц".

Уколико неко дете неће долазити сутрадан у школу потребно је да родитељ о томе обавести наставника.

Храну родитељи пакују деци, а школама је остављено да према могућностима организују и оборке у школи.

Групе у учионици не смеју да буду веће од укупно 10 особа (до 9 ученика и један наставник), при чему треба инсистирати на томе да између свих особа у просторији удаљеност буде већа од два метра. Ученике треба стално подсећати на мере заштите и превенције.

Детаљне инструкције

Детаљне инструкције које је Министарство просвете послала школама:

Отварање основних школа само за целодневни боравак ученика чији су родитељи исказали ту потребу због обавеза на радном месту, спроводи се у складу са одлукама и мерама Владе Републике Србије, на основу контиунираног праћења епидемиолошке ситуације у земљи и стручне процене републичког Кризног штаба и надлежних институција. У складу са тим, општински кризни штабови и надлежне службе јединица локалне самоуправе, обезбедиће потребна средства за заштиту запослених и ученика у школама (дезинфекциона средства, маске, рукавице).

У складу са доступним показатељима и препорукама здравствених служби, боравак у основним школама може представљати већи ризик за заразу деце него што је случај у породици, посебно ако су чланови породичног домаћинства укључени у такав тип дневних обавеза који им не омогућава да доследно избегавају ситуације повећаног ризика од заразе ЦОВІДОМ-19.

Подсећамо, број ученика чији су родитељи исказали потребу за укључивањем у школе, директори школа су доставили надлежним школским управама, на основу чега су надлежна тела дала мишљење да треба омогућити прихват једног дела ученика, али уз примену адекватних мера заштите од инфекције КОВИД-19.

1. Препоруке за превенцију инфекције ковид 19 у основним школама које започињу са непосредним образовно-васпитним активностима у оквиру ублажавања мера, почев од 11. маја 2020. године

1.1. Дезинфекција објеката спроводи се у сарадњи са надлежним службама и телима у јединици локалне самоуправе, у складу са прописима који се односе на здравствену заштиту становништва од заразних болести.

1.2. Пре организованог доласка ученика у целодневни боравак (11.05.2020.) потребно је предузети следеће: - Спровести прање, чишћење и дезинфекцију простора, прибора и опреме, као и проветравање простора. - У сарадњи са кризним штабом и јединицом локалне самоуправе потребно је обезбедити довољне количине личне заштитне опреме за запослене, средстава и прибора за чишћење, дезинфекцију и личну хигијену и правовремено требовати нове потребне количине. - На улазу у објекте свакодневно постављати дезобаријеру - сунђер или крпу добро натопљену дезинфекционим средством, као и дозер са средством за дезинфекцију руку на бази 70% алкохола.

1.3. Континуирано проветравати простор током боравка деце у учионицама и другим просторијама.

1.4. Свакодневно детаљно чистити и дезинфиковати простор, прибор и опрему, као и проветравање и након одласка ученика.

1.5. Средства за дезинфекцију примењивати у складу са упутством произвођача.

1.6. Обезбедити чешћу дезинфекцију тоалета.

2. Опште препоруке за свакодневни пријем ученика из првог циклуса у целодневни боравак током нормализације услова током трајања епидемије

2.1. Унапред предвидети и означити простор за прихват ученика у јутарњим сатима.

2.2. Родитељ је у обавези да када доводи дете у школски објекат обавезно носи маску, тако да маска прекрива уста и нос, дезинфикује руке на улазу препаратом на бази 70% алкохола, и пређе преко постављене дезобаријере за обућу, и да уз минимално задржавање, размени информације са запосленима ушколи који су задужени за прихват ученика (дежурни). Кад год је то могуће родитељи не треба да улазе у школу, како при довођењу, тако и у прихвату деце на крају дана (дежурно лице у школи биће задужено за прихват деце и њихово позивање када родитељи дођу по дете).

2.3. Уколико постоје могућности, на уласку у сваки школски објекат треба обезбедити бесконтактно мерење температуре и родитеља и деце.

2.4. Поставити видно обавештење да је потребно да родитељи и други законски заступници при довођењу деце или одласку из установе задржавају међусобну удаљеност од 2 метра.

2.5. На сајту (ФБ профилу) школе, на улазу ушколски објекат и на видним местима у установи поставити постере са препорукама за заштиту од респираторне инфекције, као и са правилима понашања родитеља приликом доласка и одласка.

3. Запослени у основним школама и њихово ангажовање у периоду организације целодневног боравка ученика из првог циклуса

3.1. Укупна задужења запослених у основним школама у периоду прихвата ученика у целодневни боравак могу се груписати на следећи начин: - руковођење процесом привременог отварања школа за прихват деце у целодневни боравак — директор школе, помоћник директора и стручни сарадници - спровођење мера заштите од инфекције – запослени на одржавању хигијене - организација и спровођење активности за ученике у целодневном боравку – наставници и стручни сарадници - прихват ученика на дневном нивоу – дежурни наставници/стручни сарадници/секретар школе - исхрана ученика – запослени на спремању/сервирању хране.

3.2. Директор школе је одговоран за укупну организацију рада запослених који ће бити укључени у спровођење целодневног боравка.

3.3. Директор школе је одговоран за успостављање сарадње са надлежним службама и телима ЈЛС у вези са обезбеђивањем заштитних средстава (средства за дезинфекцију, сапуни, гелови, маске, рукавице).

3.4. У одржавању хигијене и спровођењу превентивних мера заштите у школском објекту учествују запослени на одржавању хигијене који су здрави и који нису под ризиком у епидемиолошком смислу.

3.5. Потребно је да при планирању организације рада и прављењу распореда ангажовања запослених директор школе води рачуна о запосленима са хроничним болестима.

3.6. У организацију и спровођење активности током целодневног боравка ученика директор треба да укључи наставно особље (наставнике и стручне сараднике), при чему носиоци активности треба да буду наставници који су ангажовани у групама продуженог боравка.

3.7. Сви запослени треба да прате своје здравствено стање и да у случају појаве било каквих тегоба/симптома који могу да указују на респираторну инфекцију, односно ЦОВИД-19 (повишена телесна температура, кашаљ, краткоћа даха, отежано дисање, губитак чула укуса и мириса) одмах предузму мере изолације, јаве се директору и удаље се са посла, потом се јаве изабраном лекару у дому здравља по процедури која важи за све грађане са сумњом на ЦОВИД-19 и да до потврде да су здрави не долазе на посао.

3.8. У ситуацији појаве сумње на оболевање од СОВІД-19 или потврде оболевања код запосленог из основне школе, директор установе је у обавези да о томе обавести епидемиолога надлежног института/завода за јавно здравље ради даљег поступања.

4. Организација и спровођење активности у целодневном боравку ученика из првог циклуса

4.1. Почевши од 11. маја 2020. године у школске објекте се долазити само ученици из првог циклуса, али ће њихов број бити различит у односу на узраст, односно разред. Имајући у виду инструкције и препоруке за спречавање ширења епидемије, потребно је формирати мање групе које ће боравити у истој учионици (до 9 ученика и један наставник), при чему треба инсистирати на томе да између свих особа у просторији удаљеност буде већа од два метра. Ученике треба стално подсећати на мере заштите и превенције.

4.2. У односу на број пријављених ученика, директор и стручни сарадници формирају потребан број сталних група и распоређују наставнике који ће бити одговорни за одређене групе.

4.3. Родитељи могу доводити децу у целодневни боравак радним даном најраније у 7,30, а по ученике могу доћи најкасније у 16,30. Прихват деце је могућ у оквиру наведеног термина, очему родитељи треба да за сваки наредни дан унапред обавесте дежурног наставника на прихвату ученика. Изузетно, уколико за то постоји могућност, деца могу бити прихваћена и пре 7,30, уз сагласност директора школе.

4.4. Сваког дана, пошто дођу по дете, родитељи треба да обавесте задуженог наставника да ли ће ученик доћи у школу и наредног дана.

4.5. Потребно је обезбедити да ученици редовно прате наставу на даљину (ТВ часови), а према распореду који се доступан за сваку седмицу унапред. То значи да треба обезбедити телевизор који ће у одговарајуће време бити на располагању ученицима одређеног разреда.

4.6. По завршетку ТВ часова ученици треба да раде домаће задатке или да учествују у изради других задужења која добијају од својих наставника.

4.7. Учење у оквиру наставних предмета треба комбиновати са активностима за релаксацију и активан одмор или омогућити ученицима да сами изаберу чиме ће се бавити у термину када не уче.

4.8. У складу са временским приликама ученици треба да буду што више у школском дворишту, уз обавезан надзор наставника. Препоручује се организовање боравка и играња деце у дворишту кад год и где је то могуће, али тако да при томе не долази до мешања деце различитих мањих група.

4.9. Све расположиве ресурсе простора, опреме, учила и играчака у школи, а посебно у простору у коме иначе бораве групе продуженог боравка, треба ставити на располагање ученицима који су у групама за целодневни боравак, са циљем квалитетног структурирања укупног времена током боравка ученика у школском објекту.

4.10. Активности ученика у малим групама треба да буду тако организоване да се међусобни контакт различитих група максимално избегне, као и њихови сусрети у ходницима, трпезаријама, двориштима, салама и тоалетима.

4.11. Током трајања активности ученике треба подсећати на коришћење средстава за дезинфекцију и чешће прање руку.

5. Обавезе родитеља/других законских заступника

5.1. Према процени директора школе, а у односу на исказане потребе родитеља, уколико постоји процена да су поједини родитељи неоправдано пријавили своју децу за похађање целодневног боравка, директор школе може тражити од родитеља доказ о ангажовању родитеља (потврда од стране послодавца која доказује да су оба родитеља/самохрани родитељ у радном односу и да није могуће да им се организује рад од куће).

5.2. Свакодневно, пре доласка у школу, родитељ има обавезу да детету и себи измери температуру и да у случају повишене температуре, не доводи дете у школу и о томе обавести директора.

5.3. Родитеље је потребно обавестити освим битним смерницама и протоколима који се успостављају у установи у циљу заштите здравља и безбедности деце, родитеља и запослених. Партнерски односи са породицом заснивају се на узајамном поверењу, поштовању, размени битних информација о детету и породици, отвореној комуникацији и одговорности. Спровођење препорука за превенцију инфекције ковид 19 изискује њихову доследну и одговорну примену како од стране запослених, тако и од стране родитеља и других законских заступника деце у циљу заштите здравља и безбедности деце и одраслих.

5.4. Родитељи треба да обезбеде посебну флашицу са водом која ће бити само за његове потребе током боравка у школи.

6. Додатне услуге у школи током целодневног боравка — исхрана ученика

6.1. Сугерише се родитељима да деца доручкују пре доласка у школу, а да им припреме и спакују ужину и/или суви оброк (у зависности од дужине времена проведеног у школи), ау складу са потребама и навикама деце.

6.2. Уколико постоје могућности, школа може обезбедити оброке и ужину за ученике, али тако да све мере здравствено-хигијенске заштите буду примењене на највишем нивоу, како приликом пријема хране, тако и приликом сервирања у школском простору.

6.3. Омогућностима организоване исхране током целодневног боравка потребно је благовремено обавестити родитеље ученика.

6.4. Храна за ученике се може спремати у школи или наручивати од добављача.

6.5. Препоручује се да се сервирање оброка организује кад год је то могуће у учиноницама у којима деца бораве. Уколико је неопходно користити трпезарију, деца за столовима треба да седе на Удаљености од два метра у сваком смеру. Не дозволити деци да међусобно деле храну и прибор за исхрану. 6.6. Хигијену и дезинфекцију возила за доставу треба спроводити што чешће (препоручљиво пре и након сваког завршеног “круга доставе") препорученим средствима у складу са упутством произвођача.

6.7. Пожељно је да се храна пакује у појединачне посуде за једнократну употребу (оброк кутије), а затим и додатне кесе како би се спречила контаминација хране и амбалаже у којој је пакована.

6.8. Обавезно најавити долазак хране телефоном како би оставили времена особљу школе да се припреми за преузимање хране.

6.9. Достављач је дужан да приликом доставе носи маску и рукавице, и храну предаје на улазу школе не улазећи у објекат.

6.10. Храна се допрема на посебан улаз кад год је то могуће, а чист и прљав пут кретања хране се не смеју укрштати. Уколико то није могуће, пре допремања хране деца и наставници се смештају у просторе где ће се конзумирати храна, а место за унос хране (заједнички улаз), као и пут кретања хране до места конзумације се додатно дезинфикује и тек након тога се храна може преузети од добављача.

6.11. Храну преузимају посебно за то одређене особе које су у обавези да носе маску и рукавице. Иста особа спроводи и дистрибуцију хране и поспремање остатака хране након јела.

7. Додатне превентивне мере

7.1. У установи треба да буде најмањи могући број запослених у исто време, али свакако толики да је могуће организовати функционисање целодневног боравка за уч

7.2. Физички размак од два метра у сваком смеру треба спровести у затвореном простору установе где се обављају административни послови, као и између других запослених и деце.

7.3. Укупно особље школе (директор, наставници, стручни сарадници, секретар, особље на одржавању хигијене, кухињско особље) морају да носе маске, тако да маска прекрива уста и нос, као и да редовно спроводе мере личне хигијене, посебно прања руку сапуном и водом у трајању од најмање 20 секунди или средством на бази 70 % алкохола. Не додиривати лице, посебно уста, нос и очи пре прања или дезинфекције руку.

7.4. Неопходно је спроводити едукацију запослених и родитеља о значају и начину примене мера превенције, значају свакодневног праћења здравственог стања деце и остајања код куће деце, као и запослених са симптомима болести.

7.5. Сви запослени обавезно морају да одмах по уласку у објекат школе да дезинфикују сопствене мобилне телефоне. Личне ствари, торбе се одлажу у гардеробни део и не уносе у простор у коме су ученици.

7.6. Редовно одржавање простора објекта укључује прање и дезинфиковање подова, врата, столова, столица, квака, прекидача за светло, ручки ормарића, славина, објеката за играње и спорт у дворишту и других површина које користи већи број лица, најмање два пута дневно, по потреби и чешће.

7.7. Прибор и средства за чишћење и дезинфекцију се морају држати ван домашаја деце и не смеју се примењивати у непосредној близини деце, како би се избегло евентуално удисање испарења.

8. Додатне напомене

8.1. Надлежној школској управи директори основних школа треба да достављају податке на надељном нивоу о броју ученика у целодневном боравку, ао начину достављања података школе ће бити благовремено обавештене.

8.2. Директори школа су у обавези да у сарадњи са јединицом локалне самоуправе, спроводе дате смернице које ће се мењати и допуњавати у складу са одлукама и мерама Владе Републике Србије, на основу контиунираног праћења епидемиолошке ситуације у земљи и стручне процене републичког Кризног штаба и надлежних институција.

Коментар