Московски метро данас слави 85 година /фото/

Московски метро почео је да ради на данашњи дан пре 85 година. Јубилеј је честитао и председник Русије Владимир Путин, истакавши да се московски метро одликује непоновљивом лепотом својих станица.
Sputnik

Прва линија била је линија „Сокољники—Парк културе“ дужине 9,2 километра и са 10 станица, са још једном граном: „Александровски парк—Смоленска“ дужине 2,4 километра и три станице.

Московски метро данас слави 85 година /фото/

Данас је московски метро, са 14 линија и 238 станица и више од 60.000 радника, један од највећих у свету. У склопу метроа од октобра прошле године је и Јединствени диспечерски центар.

У различитим фазама изградње је 31 станица, а три треба да буду завршене до краја 2020. године.

Како се развијао метро

Изградња метроа није прекидана ни током Другог светског рата, али је тада радио у посебном режиму — дању је превозио путнике, док је ноћу служио као склониште.

У марту 1954. године завршена је Кружна линија која је повезала главне железничке станице у главном граду Русије. Најдужа линија је „Арбатско-Покровска“ (45,1 километар), а најкраћа „Каховска“ (3,3 километра), док је станица изграђена на највећој дубини „Парк победе“ (84 метра).

Прошле године је московски метро превезао више од 2,56 милијарди путника, а рекорд је оборен 26. децембра 2014. године, када се превезло 9.715.635 путника. Данас се просечно метроом радним данима превезе девет милиона путника. Свакодневно буде ангажовано више од 12.000 возова. Иде се у корак с временом, па сада путници на располагању имају и бежични интернет.

У богату историју метроа остају уписана и два терористичка напада — један 2004. године, а други 2010, у којима је укупно страдало 300 људи.

Московски метро данас слави 85 година /фото/

Најлепше станице

Московски метро познат је по станицама изузетне архитектуре, а својом лепотом издвајају се, на пример, станице „Кијевска“, „Трг револуције“, „Комсомолска“, „Новослободска“…

„Кијевска“ је можда и најпознатија станица метроа и вероватно прва у коју се упуте туристи који посете престоницу Русије. Део је Кружне линије и један од пројеката бившег лидера СССР-а Никите Хрушчова. Карактеришу је богата декорација и 18 невероватних мозаика.

Московски метро данас слави 85 година /фото/

„Мајаковска“ је изграђена 1938. године, а позната је по мозаику на плафону и дебелим стубовима од црвеног мермера и челика. Станица „Комсомолска“ отворена је 1958. године, а значајна је по томе што се са те станице може ући на три железничке станице.

Московски метро данас слави 85 година /фото/

Како се обележава јубилеј у време пандемије

Поводом годишњице биће организована и својеврсна парада ретро возова, коју ће Московљани, али и сви остали, моћи да виде на званичном веб-сајту метроа и налозима на друштвеним мрежама због мера уведених у земљи у циљу сузбијања вируса корона.

„Данашња парада ће се разликовати од осталих и биће одржана у онлајн формату“, наводе из прес-службе и додају да ће поред старих возова који Московљане враћају у нека друга времена, бити приказан и најсавременији воз — „Москва“.

Поводом јубилеја покренут је и пројекат „Метро — то су људи“, чији је циљ да се покаже да су путници највећа вредност метрополитена, као и они чији је живот директно повезан с његовим радом.

Главни Архив Москве има поставку „Московски метро: од почетака до савремених дана“, а објављен је и пригодан фото-албум.

Московски метро данас слави 85 година /фото/
Велики планови

Очекује се да до 2024. године буде изграђено још 105 километара метроа, тако да ће тада укупна дужина линија износити 560 километара, а број станица 306.

Градоначелник Москве Сергеј Собјањин уверен је да ни пандемија вируса корона неће обуставити реализацију програма развоја метрополитена.

„Данас је у Москви заиста велики празник, 85. годишњица метроа — највећег у свету са аспекта превоза путника, најбољег, најпрецизнијег, најпоузданијег метроа, који се уз то и најдинамичније развија“, рекао је Собјањин.

Коментар