Црна Гора модернизује војску: Мења „Газеле“ америчким хеликоптерима

Министарство одбране Црне Горе уговорило је набавку два лака хеликоптера „Бел 505“. Цена програма је 3.267.234 евра.
Sputnik

Као и набавка три већа хеликоптера „Бел 412ЕП/ЕПИ“  2018. године биће финансирана кредитом канадске комерцијалне корпорације „ЦЦЦ“. Црна Гора се већ обавезала за 30 милиона евра са ранијим уговором за један половни „Бел 412ЕП“ и два нова „Бела 412ЕПИ“, преноси портал „Balkansec“.

Према уговору први примерак модела 505 биће примљен већ у јулу ове године, а други почетком 2021. године.

У Војсци Црне Горе нови хеликоптери замениће „Газеле“ на задацима обуке, транспорта лаких терета и извиђања и осматрања. Унутрашњи простор „Бела 505“ уређен је за пилота и до четири путника. Маса корисног терета је 680 кг. Када се пореди са Газелом ради се о летелицама идентичне класе и приближно исте масе.

Празан „Бел 505“ има масу од 989 кг, а „Газела“ 975 кг, а за обе летелице максимална маса у полетању је око 2.000 кг. Разлика у снази мотора је на штету „Бела 505“ који има 377 кW, а Газеле су израђене у две варијанте „СА 341Х“ са мотором од 440 кW и „СА 342Л“ са 631 кW.

„Газела“ је пројектована наменски за војне потребе и производила се од 1971. до 1991. године (последњи примерци су изашли из Сокола у Мостару), а „Бел 505“ се користи од 2017. године.

Прилагођен за економичну и дуготрајну службу код цивилних корисника и Војска Црне Горе је прва оружана сила на свету која ће набавити „Бел 505“.

Планом модернизације предвиђено је да се набаве четири комада и после пријема прва два идуће године биће потписан нови уговор за још два примерка.

Сада Војска Црне Горе има два „Бела 412ЕПИ“ и један „Бел 412ЕП“, један двомоторни авион „Цесна 421Ц“ и „Газеле“. На папиру ради се о 13 комада, али једна је оштећена у удесу јула прошле године за који Министарство одбране тврди да није проузроковао штете преко цене која би била рентабилна за поправку.

Обзиром да „Газела“ нема перспективу седам комада су већ проглашене за сувишну технику и од претпрошле године су на листи за продају. Такође на листи за продају су четири млазна школско-борбена авиона „Галеб-4“ које не лете већ десетак година и два школска авиона „Утва-75“.

Према црногорским прописима министарства не могу да усмере директно на своје потребе приходе које остваре продајом вишкова, али ресор одбране је изузетак и дозвољава се наменска потрошња за модернизацију Војске Црне Горе.

Проблем је недостатак интереса тржишта за понуђену робу или можда висока цена. На пример „Галебови-4“ понуђени су за око један милион евра по комаду и још увек су на аеродрому у Подгорици.

Набавка „Белова“ финансира се преко компаније „ЦЦЦ“ који је канадски државни подухват за подршку увозу канадских производа кроз међудржавне уговоре.

Фирма „Бел Текстрон“ је америчко-канадска и има линије за монтажу летелица у САД у Форт Ворту и Амарилу у Текасасу и Мирабелу у Канади.

Коментар