ХБО се на привремено избацивање Оскаром вишеструко награђеног филма Виктора Флеминга из 1939. године, који су пуних осам деценија гледале и волеле генерације широм света и чије се реплике попут оне „О томе ћу мислити сутра“ и данас могу чути у свакодневним разговорима, одлучио у светлу антирасних протеста широм Америке због убиства Афроамериканца Џорџа Флојда.
Удар ХБО на култни филм „Прохујало с вихором“
Према оцени новинара Зорана Пановића овакав потез америчког емитера и третман филма за који је, између осталог, Оскара по први пут добила једна Афроамериканка (Хети Мекденијел за споредну женску улогу) је бесмислен, а он сам је, како наводи, увек био против таквих потеза.
„То би било као да забраните „Горски вијенац“ због мржње према исламу. Уметничка дела се стварају у одређеним контекстима и мислим да је тешко тумачити „Прохујало са вихором“ у контексту актуелних догађаја у Америци. Расизам је стара америчка тема, то је вишедеценијска и вишестолетна слика Америке која се осликава и кроз уметничка дела и на тај начин и сведочи о присуству расизма. Са друге стране било би јако глупо рећи да је филм „Прохујало са вихором“ примарно расистички, као што би било глупо рећи да „Бен Хур“ популарише робовласништво“, категоричан је Пановић.
„Џокер” је јаснија паралела
Како наводи, ако се негде већ треба вући паралела са кинематографијом онда се дешавања у САД могу довести у везу са једним филмским остварењем новијег датума. Протести у Америци су, мисли Пановић, заправо наставак филма „Џокер“, који је ове године био номинован за Оскара за најбољи филм.
„Хоће ли онда забранити „Џокера“? Па управо где је стао „Џокер“ са Хоакином Финиксом наставља се ово што се сада догађа у Америци. Он је стао у једним немирима, врло конфузним, нејасно је да ли су ти немири социјални, расни... Ми сада на америчким улицама гледамо наставак тог филма, па ми је то што се тамо догађа много ближе „Џокеру“ него филму „Прохујало са вихором“, каже Пановић.
А шта ћемо са Ђангом...
Коментаришући то што је ХБО Макс-у засметало, по свој прилици, то што су у култном остварењу „романтизоване страхоте ропства и глорификован предратни начин живота на америчком југу”, како је то у чланку за Лос Анђелес Тајмс оценио Џон Ридли, сценариста филма „12 година ропства“, Зоран Пановић каже да је то врста притиска на свет.
„И у филму „Ђангова освета“ Квентина Тарантина имате приказ робова, чак и једног роба који је много срећан јер је роб, црнац је али мрзи црнце. Дакле, ако буквално тражите елементе расизма можете то и наћи, али није то поента“, сматра наш саговорник.
„Прохујало са вихором“ је, наглашава Пановић, велики филм једне велике епохе.
„Он осликава једно време са својим добрим и лошим странама, али сигурно није препознат као расистички филм. То није његова примарна одредница“, објашњава он.
Боље реприза „Надзирача“ него цензура
Уместо цензуре, напомиње новинар, ХБО треба да се држи ствари које су они добро урадили.
„Има остварења која су, на неки начин, антиципирала ово што се дешава у Америци, попут „Надзирача“, серије ХБО-а која је ове догађаје антиципирала у позитивном смислу, антирасистичком. Ова серија је екранизација чувеног стрипа „Вочмен“, помало је контроверзна и управо показује једну Америку са пуно модерног расизма, са модерним Кју клукс кланом, такозваном Седмом коњичком, где Дон Џонсон фантастично глуми расисту. Серија почиње невероватним расним покољом црнаца у Тулси 1921. године и у целини има ту антирасистичку компоненту док приказује једну алтернативну Америку у којој је чак председник био Роберт Редфорд“, каже Пановић.
Много би боље било да је ову серију ХБО репризирао и нагласио је као светао пример антирасизма, него што прибегава цензури дела попут „Прохујало са вихором“, примећује саговорник Спутњика.
Подсетимо, одлуку да се привремено укине емитовање класика „Прохујало са вихором“ портпарол ХБО Макс-а објаснио је тиме да је ово остварење „продукт свог времена и приказује неке од етничких и расистичких предрасуда које су, нажалост, одувек карактеристичне за америчко друштво. Расизам је био погрешан тада, као што је погрешан и данас и сматрали смо да би било неодговорно задржати тај наслов у бази без појашњења историјског контекста у коме је настао и става о дистанцирању од таквих приказа“.
“Прохујало са вихором” освојио је осам Оскара, укључујући и онај за најбољи филм, најбољу главну глумицу и најбољег редитеља. Забележио је рекордну гледаност у биоскопима и тада је проглашен најгледанијим филмом свих времена.