„У стварном свету већ смо направили и подигли у ваздух демонстратор лета у пуној величини и оборили смо све рекорде што се тога тиче. Спремни смо да започнемо конструкцију авиона нове генерације као никада раније“, рекао је у разговору за Defense News представник за јавне набавке.
Ропер је истакао да развој Х-авиона није подразумевао само прилагодљиве методологије за развој, отворену архитектуру и дигитални инжењеринг, као што је то био случај са америчко-шведским млазним авионом T-7 Red Hawk коришћеним за обуку, већ нешто више. „Ми тежимо најсложенијим системима икада изграђеним и тестирали смо све могућности ове дигиталне технологије. У ствари, ми смо показали нешто заиста магично“, додао је представник за јавне набавке.
Ропер је одбио да наведе број конструисаних прототипова Х-авиона, његове карактеристике, намену, борбене карактеристике, укључујући брзину и режим управљања (са пилотом или без), као и главног конструктора летилице и место где се одржао први лет. Међутим, представник за јавне набавке је истакао важност спроведеног тестирања, јер је на тај начин ваздухопловство доказало способност да користи напредну технологију за тестирање производа који су пројектовани уз помоћ дигиталних технологија.
Другачији приступ
Тренутно САД размишљају о покретању производње првих модела из програма Next Generation Air Dominance (NGAD), који у ширем смислу подразумева стварање породице летелица са и без пилота, нове генерације, који су под контролом ловца са стелт технологијама. Ловац би требало да делује као веза са подређеним авионима и разним сензорима у различитим окружењима, то јест, то би требало да буде даљи развој концепта F-35 лајтнинг II.
„Мислим да није паметно конструисати један авион који би требало да доминира у свим мисијама и у свим случајевима све време“, рекао је Ропер.
Према његовим речима, ако Конгрес одобри овај програм, ваздухопловство планира да закључи уговоре са неколико извођача за годишњу куповину 50-80 нових ловаца сваких осам година. Овај приступ, назван Digital Century Series (у част авиона F-100 — F-106 који су развијени за релативно кратак временски период), повећаће трошкове развоја за 25 одсто, а производњу за 18 одсто, али укупни оперативни трошкови ће се смањити за пола, а трошкови модернизације за 79 одсто. Према Роперу, рачунарске симулације које се тичу напредних производа, пре производње и стварних испитивања, укључивање употребу јединствених стандарда од стране извођача радова ваздухопловства САД.
„Не можемо дозволити сваком индустријском партнеру да ствара свој механизам симулације и моделирања. Морамо имати исти строг процес дигиталног пројектовања и поступка монтаже, као и током монтаже физичке конструкције“, сматра представник за јавне набавке.
Готова производња
Судећи по изјавама, америчка индустрија је заиста спремна за производњу нових ловаца. Према Роперу, могуће је „прилично брзо“ успоставити производњу одговарајућих модела у оквиру NGAD, али пре тога ваздухопловство треба да утврди тачан број и време почетка куповине Х-авиона, што би могло утицати на петогодишњи план буџета за одбрану, чији очекивани параметри у условима тренутне пандемије остављају само жељи у нешто боље, сматра Пентагон.
NGAD, на који је потрошено око милијарду долара у финансијској 2020. години, може, са једне стране, радикално „уздрмати“ америчку одбрамбену индустрију, а са друге, угрозити планирану количину куповине војне опреме. Верује се да програм NGAD може укључивати, поред традиционалних извођача радова Пентагона, нове компаније, чак и SpaceX, које су у стању да понуде конкурентне цене за своје производе, као и напредне методе за развоје које се користе, на пример, у програму eT-7 Red Hawk, и које ће омогућити смањење трошкова програма као што је F-15 Eagle за 10 одсто током њиховог тридесетогодишњег животног циклуса.
Popular Mechanics истиче да NGAD „завршава у препуној корпи за куповину“. Издање подсећа да током следећих десет година ваздухопловство САД планира да купи, развије или изврши модернизацију у оквиру програма F-35 лајтнинг II, F-15EX Advanced Eagle, тешког стратешког бомбардера В-21 „Рајдер“, eT-7 Red Hawk, авиона за пуњење горива KC-46 Pegasus и ИБР пројекта GBSD. „Како ће ваздухопловство платити све ово?“, пита се издање, претпостављајући да ће NGAD „изаћи на прво место на овој листи“.
Defense Оne у публикацији посвећеној Роперовој изјави пише да „нови авион можда није производ једног од гиганата одбране“ као што су „Боинг“, „Нортроп Груман“ или „Локид Мартин“. Издање подсећа да је у јулу на конкурс ваздухопловства САД за конструкцију беспилотних летилица за летилице са посадом, поднето 18 пријава. „Постоје докази да инструменти за дигитално пројектовање које је Ропер представио омогућавају мањим почетницима да уђу на тржишта која су некада била резервисана само за одређене извођаче“, пише Defense Оne.
Конкуренција и иновације
Неочекивана Роперова изјава вероватно је повезана са надама ваздухопловних снага да ће добити довољно новчаних средстава, посебно услед неизвесности коју је изазвао ковид-19. Међутим, из тога има смисла извући не војне, већ економске закључке. Као што је више пута речено, тренутни амерички развој и производња ловаца са стелт технологијама, стратешких бомбардера и беспилотних летилица није револуционарна иновација, већ високотехнолошка рутина. И упркос присуству ограниченог броја великих војно-индустријских компанија, САД настављају да стварају конкурентне услове за појаву нових играча на тржишту који могу Пентагону понудити неконвенционална, али ефикасна решења.
Вероватно би амерички конкуренти могли да обрате пажњу на то да релативно ниска цена нових беспилотних летилица програма NGAD (на основу њиховог животног циклуса), за чије се управљање претпоставља активна употреба система вештачке интелигенције, индиректно указује на њихову повећану смртност. Са друге стране, према Роперу, континуирани развој и производња ловаца пружиће САД стратешку предност, стављајући земље попут Кине и Русије у стање технолошке неизвесности у погледу стварних америчких војних способности.