Немилосрдни удар на авио-индустрију: Спас у војсци

Колико год сада све прогнозе изгледале црно, уз најављивано отпуштање великог броја запослених, компаније које производе авионе ће преживети и када прође пандемија наставити тамо где су стале, сматра професор Економског факултета у Београду Љубодраг Савић.
Sputnik

Оно што је највећи светски произвођач авион, „Ербас“, почетком јула најавио као вероватно, ако се пандемија вируса корона не заузда, сада је и потврђено.

Авио-индустрија на удару кризе 

Стање на почетку јесени горе је него што је компанија летос процењивала и планирамо да укинемо најмање 15.000 радних места, казао је ових дана представник „Ербаса“ Михаел Шелхорн за немачки пословни дневник „Ханделсблат“.

Реч је о највећој кризи у историји тог европског гиганта који запошљава 135.000 људи широм света, од којих 90.000 ради на производњи делова за авионе.

Амерички произвођач авиона, „Боинг" је још у мају саопштио да отпушта 12.000 запослених у САД.

Немилосрдни удар на авио-индустрију: Спас у војсци

Авиокомпаније, које су уз туризам, претрпеле најтежи ударац због пандемије, јер су приземљиле авионе због затворених граница, у недостатку посла, а са великим трошковима одржавања авиона који не лете, боре се за голи живот. У таквој ситуацији, наравно, да никоме од њих не пада на памет да купује нове авионе.

„Ербас“ је зато средином године одлучио да прекине производњу авиона и резови ће трајати до лета идуће године. Након те одлуке, сада је на реду краћење списка запослених.

Ситуација се, тако, за само неколико месеци променила за 180 степени. „Ербас“ је у децембру 2019. испоручио рекордан број од 863 летелице, чиме је премашио циљану количину за ту годину. Тиме је та европска компанија по продаји авиона први пут од 2011. године престигла амерички „Боинг“ који се и без короне нашао у проблемима због две велике авионске несреће. Због пада поруџбина изгубљене су десетине милијарди долара, а после првог удара корона кризе амерички председник Доналд Трамп обећао је огромну помоћ. 

Спас у војсци

Савић подсећа да проблеми нису новост у индустрији производње авиона пре свега због трке две највеће компаније за што већи део колача на тржишту. Он се сећа да је пре шест година тадашњи амерички председник Барак Обама „ишао на ноге“ саудијском краљу да погура продају „Боингових" путничких авиона за 26 милијарди долара. Корона је сада ударила у највећој мери на авио-индустрију и туризам који су уско повезани.

„Овим делатностима у скорије време неће процветати руже. Чак и да прође пандемија требаће прилично времена да се опорави и светски туризам, да се људи врате на посао да почну да примају плате, да би могли да путују по свету и у домаћем саобраћају. Ако су први ушли у ову кризу, бојим се да ће бити међу последњима који ће изаћи из ње“, каже саговорник Спутњика.

Немилосрдни удар на авио-индустрију: Спас у војсци

Он, међутим, указује на војне наруџбе на које ове компаније рачунају, због чега вероватно неће доживети такав пад какав би се очекивао.

„Боинг знам да је добро укључен у производњу војне опреме, а амерички буџет је највећи на свету, чини ми се у овом тренутку око 750 милијарди долара и добар део поруџбина Боинга су војне. То ће вероватно у неком смислу пеглати ствари. Боинг ће свакако преживети, претрпеће неку штету, али не онолику колика би могла да буде да је само производња цивилних авиона у питању“, оцена је професора економике индустрије на Економском факултету.

Што се тиче европског „Ербаса“, иако су имали добру позицију са њиховим новим авионима, ту је, сматра Савић, ситуација мало компликованија зато што имају производњу у више земаља. А производе не само у Француској, Немачкој, Шпанији, односно у чланицама ЕУ, него и у Британији, Кини, САД, Канади.

Најмоћнији не пропадају

Савић напомиње да не зна колико они могу да рачунају на војне наруџбе, али сматра да је „Ербас", колико год у претходноиј години боље стајао од „Боинга", сада у лошијој позицији. Он, ипак, мисли да на то што ће без посла остати 15.000 људи не треба гледати толико црно.

„За капитализам је то уобичајена појава. Сећам се да је пре десет и више година Кока Кола отпуштала више десетина хиљада радника. То је готово уобичајена ствар. Постоје разлике у земљама. Европске земље имају наглашену социјалну одговорност и јаку социјалну државу са одређеним давањима и ти радници неће бити у неком великом проблему у кратком року“, сматра наш саговорник.

На питање да ли ће та индустрија производње авиона преживети у том виду и када прође пандемија и наставити тамо где је стала, Савић каже – наравно да хоће.

Немилосрдни удар на авио-индустрију: Спас у војсци

„Ми све сада посматрамо из црног угла јер је такво стање. Свет је увек мање или више био у некој кризи, или неки део света, или неке земље. Ипак смо ми као цивилизација врло моћни, увек најразвијеније земље пронађу решење за проблеме. Може да дође до проблема, застоја, отпуштања значајног броја људи, до пада животног стандарда, до свих последица па и оних најжешћих по избијању ратова, али све то, чак и Други светски рат најкрвавији у историји човечанства, трајао је пет-шест година, па се завршио и после тога је био највећи полет који је у новијој историји забележио свет“, подсећа Савић.

Не плаши се, каже, за моћне и богате, па тако и за велике произвођаче авиона. Велике су то светске компаније, а не дешава се да велики пропадну тако лако, закључио је професор Економског факултета, који не сумња и да ће оне добити и помоћ државе.

„Када узмете мали кредит, имате мало радника и малу производњу и мало учествујете у БДП-у, то је ваш проблем. А када узмете велики кредит и запослите много радника, када сте важни за државу, онда то није само ваш него и проблем државе“, подсетио је Савић на речи једног од неколицине наших познатих бизнисмена.

Коментар