Авионски превоз глобалном загревању доприноси с три и по одсто. Са два одсто тај облик транспорта доприноси емисијама угљен-диоксида (CO2)који производи човек. На авионе отпада 12 посто емисија CO2 од свих грана превоза заједно. То значи да је 915 милиoна тона CО2 у 2019. години проузроковао авионски превоз, од укупно 43 милијардe тона, колико људи произведу угљeн-диоксида годишње, преноси Вечерњи лист.
Нулта емисија CО2
С обзиром на сву силу регулативе којом се смањују емисије гасова стаклене баште, природно је да и авионска, попут аутомобилске индустрије, пронађе пут до нулте емисије. И то није баш једноставно, јер је авионски превоз врло ефикасан, па пренесе 35 посто вредности робе годишње у свету. А реч је о само 0,5 посто укупног волумена превоза, што значи да се авионима превозе заиста највредније ствари. Но озбиљни помаци су већ направљени, па су данашњи авиони 80 посто штедљивији од оних који су небо парали ’60-их година.
То и даље није довољно, поготово не за летове дуже од 1500 км, за које нема никакве алтернативе у другим облицима превоза. На те летове отпада око 80 посто емисија CО2 у авионском превозу. Ипак, понуђено је решење – водоник. „Ербас“ је тако недавно представио три концепта првих светских комерцијалних авиона с нултом емисијом, који би могли да почну да се користе 2035. године. Сваки концепт је заправо друкчији приступ лету с нултом емисијом. Но сва три концепта се ослањају на водоник као погонско гориво, јер у „Ербасу“ чврсто верују да им водоник може осигурати чист лет.
Највећи од тих концепата представљених под именом ЗЕРОе јесте млазни путнички авион капацитета 120-200 путника, а досега више од три хиљаде километара. Течни водоник држи се у складиштима иза посебних преграда. Други авион је намењен удаљеностима од 1.500 километара, који уместо млазних мотора користи турбопроп. И онда је ту најиновативнији концепт у којем су крила заправо део трупа. Овај авион моћи ће да прими до 200 путника, а облик му допушта складиштење водоника и конфигурацију кабине на различите начине.
Међутим, у „Ербасу“ напомињу да ће аеродрому бити потребна инфраструктура за превоз водоника и пуњење како би се могле задовољити потребе свакодневне експлоатације. И то ће тешко моћи да се постигне без потпора сваке од држава која би желела на неком свом аеродрому да гледа авионе оваквог типа. Међутим, тек неколико дана пошто је „Ербас“ представио своје концепте, објављено је да је небом изнад Велике Британије доиста и летео један комерцијални авион с погоном на водоник.
Прочитајте и: