Ово је мишљење политиколога Александра Павића поводом експоненцијалног раста броја корисника друштвене мреже Парлер након председничких избора у Сједињеним Америчким Државама.
Парлер је скинут преко 980.000 пута у периоду од 3. до 8. новембра на Гугл Плеј и Епл Стор продавницама и тренутно заузима прво место по броју преузимања, испред Твитера, Фејсбука и Тик тока.
Парлер – весник борбе против тоталитаризма
Разлог овоме је отворена цензура постојећих друштвених мрежа у последњем периоду, а која је усмерена пре свега на присталице актуелног председника Трампа, као и на њега самог.
Павић не само да верује да Парлер има добре шансе за даљу експанзију, већ да и сада бележи велики успех.
„Сигуран сам да ће се тај револт проширити, јер Силицијумска долина је сада претерала. Они више нису могли да сакрију своју пристрасност и кренули су у отворену цензуру. Ту мислим на Фејсбук, Твитер, Гугл и онима који су у САД гласали за Трампа, а то је 70 милиона људи, је преко главе. Ајде да кажемо да само 10 или 20 посто оних који користе друштвене апликације као што је Твитер, пређу на Парлер, па то ће имати ехо ефекат. То ће једноставно да се рашири, зато што више нико не верује Твитеру, ко уопште слободно мисли. Не верује ни Фејсбуку. На Парлеру је очигледно да нема цензуре, и то ће им бити главна тачка са којом ће они да привуку друге људе и широм света“, уверен је наш саговорник.
Павић подсећа да је ова друштвена мрежа формирана још пре две године, али да су сада људи постали свесни шта ради Силицијумска долина и да је само питање времена када ћемо сви бити њихови таоци ако се не направи алтернатива. Он истиче да је, када је Твитер почео да цензурише председника Трампа, као и проток негативних вести о његовом противнику Бајдену, постало јасно да ако желите да знате шта се дешава, на Твитер више не можете да се ослоните. Тада су људи видели да постоји алтернатива.
Подела интернет сфере по идеолошком принципу
Према његовом мишљењу, Парлер ће се проширити по конзервативним, антиглобалистичким круговима,поготово када буду проширени капацитети, па ће апликација моћи лакше да се скида.
„То ће бити углавном људи да кажемо тог конзервативног, традиционалнијег становишта, па може лако да се деси да на крају и за неколико година интернет сфера буде подељена и по идеолошком принципу, дакле да постоји нека врста Берлинског зида, али овог пута на интернету“, сматра Павић.
На Епловој продавници ова апликација је оцењена оценом 3.5/5, за шта је Павић сигуран да постоји организовано „лупање најнижих оцена“ од стране конкуренције и да то не треба да спречава људе да је преузму.
„Наравно, није Парлер још на нивоу Твитера, мораће да буде још лакши и прегледнији за кориснике, али је доста добар за сад. Врши своју функцију и врло је сличан Твитеру, тако да ако људи не желе да буду цензурисани они ће мало жртвовати можда ту удобност на коју су се навикли на Твитеру и да пређу на Парлер. При том не значи да ће они да сиђу са Твитера, јер ћете на Твитеру моћи да пратите оне који су подобни за њега, а сигурно ће са друге стране многи либерални корисници Твитера сигурно све више да гледају шта се дешава и на Парлеру, да виде шта друга страна мисли“, верује Павић.
Нема оправдања за цензуру Твитера
ИТ стручњак Војислав Родић указује да се на Парлеру веома брзо ствара критична маса, и да њој приступају они који се осећају угроженим на другим друштвеним мрежама, пре свега Твитеру који је некад био место за слободну размену мишљења и ставова. Садашња цензура оличена у означавању „неприхватљивих“ постова по његовим речима је неприхватљива и не би требало да постоји на друштвеним мрежама.
„У суштини, прво је питање, а ко је вас овластио, ко је вас изабрао и поставио да ви одређујете шта је истина шта није истина, шта је оно што ћете да пустите. Ту постоји контрааргумент, ми смо приватне фирме, ко хоће да користи нека користи, ко неће не мора да буде код нас. Ту се наравно користи фактор монопола. Нисте на Твитеру, па где ћете да пређете? Е појавила се мрежа Парлер која је сада постала нагло популарна“, каже Родић.
Уредничке амбиције власника друштвених мрежа
С обзиром на све веће амбиције власника платформи да постану уредници светског јавног мњења, према речима нашег саговорника све се више људи двоуми да се определи за алтернативу. Јер ако се правила мењају, а Твитер је почевши од маја ове године почео да мења своја правила, онда све то постаје иритантно за многе кориснике, осим за оне који деле управо оне ставове какве има и власник друштвене мреже.
„Све је то узрок да људи почну да размишљају 'мени ово стварно више не одговара и нећу да прелазим ни на једну од постојећих друштвених мрежа, није ми до постављања фотографија на Инстаграму, нећу да постављам ни видео снимке као што је Јутјуб, него хоћу овако нешто али негде другде'. Е сад, ту је главни проблем како да пређете са једне тако велике мреже на неку малу, али када та мала мрежа крене таквим темпом да добија нове кориснике, то је онда квалитативна промена. Они врло брзо заиста могу да буду нека конкуренција Твитеру, с тим што треба имати у виду да ће се направити два мехура са члановима који деле слично мишљење“, сматра Родић.
Прочитајте још: