Награде Удружења балетских уметника Србије Биљани Његован и Констанци Макрас

Награда за животно дело Удружења балетских уметника Србије (УБУС) припала је примабалерини Биљани Његован, а награда „Димитрије Парлић“ за најбољу кореографију у сезони 2018/2019. и 2019/2020. додељена је кореографкињи Констанци Макрас за представу „Градови којих више нема“ у извођењу „Битеф денс компаније“.
Sputnik

Изгарањем и љубављу створила улоге за памћење

Жири, који су чинили кореографи, педагози и играчи Сања Крсмановић Тасић, Даница Араповић, Милица Писић, Дејан Коларов и Милош Кецман, одлучио је да у години у којој се обележава седам деценија Балета Српског народног позоришта, награду за животно дело УБУС-а преда, како је наведено у образложењу, у руке новосадске примабалерине, вредне, марљиве и поуздане Биљане Његован.

Награде Удружења балетских уметника Србије Биљани Његован и Констанци Макрас

„Као талентованој ученици рано су јој пружене шансе и прилике које је знала да искористи радом, изгарањем и љубављу и преточи у значајна остварења, улоге које се памте, а у којима је, што је изазов за сваког сценског уметника, умела да буде различита, другачија. Биљана је била весела и кокетна Лиза (’Враголанка‘), лирска и суптилна Жизела (’Жизела‘), несташна и враголаста Пипи (’Пипи Дуга Чарапа‘), али и Црна и Бела лабудица (’Лабудово језеро‘), као и Стамена, у истоименом комаду. Била је и Биљана у ’Охридској легенди‘ на отварању нове зграде СНП-а (1980). Запажене су и њене интерпретације Клеопатре, Двојке, Луизе и Китри...“, истакао је жири.

У образложењу је наведено да Биљану Његован памте и генерације којима је као педагог преносила своја знања стечена кроз рад, зној и осмехе на сцени СНП-а, на којој је сопственим залагањем дизала углед целог ансамбла, али и она знања и вештине стечене на престижној Академији руског балета А. Ј. Ваганова у Санкт Петербургу.

„Мишљења смо да нашој играчкој — балетској професији требају личности попут Биљане Његован, које су прави представници своје професије и професионалци који се не штеде ма ком сегменту игре се давали. Младим генерацијама желимо да се угледају на утабан пут вредног, прегалничког давања уметности игре“, наведено је у образложењу.

Трауматични доживљаји српске и немачке историје кроз плес

Награда „Димитрије Парлић“ за најбољу кореографију у сезони 2018/2019. и 2019/2020. већином гласова додељена је кореографкињи Констанци Макрас за представу „Градови којих више нема“.

„Представа својом сложеном и у деловима незграпном драматургијом покушава да уједини снажним језиком плесног театра теме трауматичних доживљаја немачке и српске историје, бомбардовање Дрездена 1945. и НАТО бомбардовање Србије 1999, као и трауматично искуство ратова деведесетих. Ова архитектура сећања и историје пред очима гледаоца израња исписана сугестивним, изражајним телима играча ’Битеф денс компаније‘, будећи у нама емоције, лична сећања, откровења и интроспекције сопственог суочавања са траумама које смо доживели, као колективно искуство“, истакао је жири.

Специјална награда за иновативни приступ у савременом плесном театру овога пута није додељена.

Поводом дана рођења прослављеног кореографа Димитрија Парлића (23. октобар), УБУС традиционално у ово доба године награђује играче и кореографе за допринос уметничкој игри у нашој земљи.

Коментар