Велика промена у избору српског кандидата за Оскара: Како до Холивуда

Избор српског кандидата за награду Оскар од ове године организује Филмски центар Србије уместо Академије за филмску уметност и науку (АФУН), која је за то била задужена претходних деценија, а на конкурс је до сада стигло седам филмова.
Sputnik

Седам филмова у конкуренцији

На конкурс ФЦС-а, који је завршен 16. новембра у поноћ, пријављени су филмови: „Отац” Срдана Голубовића, „Име народа” Дарка Бајића, „Викенд са ћалетом” Мирослава Момчиловића, „Мој јутарњи смех” Марка Ђорђевића, „Пијавице” Драгана Маринковића, „Реална прича” Гордана Кичића и „Дара из Јасеновца” Предрага Гаге Антонијевића.

„Кандидат за Оскара се у свим земљама бира тако што Министарство културе одреди релевантну институцију. Код многих удружења је дуго постојала иницијатива да Филмски центар Србије као државна институција преузме тај избор и претходни министар културе је доставио ту иницијативу имајући у виду да ФЦС обезбеђује средства за промоцију српског кандидата и да је он био укључен све време у процес и када је АФУН званично обављао послове везане за тај избор”, објаснила је за Спутњик председница Управног одбора (УО) ФЦС Јелена Триван.

Сва удружења укључена у избор

Уместо многочлане комисије АФУН-а о кандидату за Оскара за најбољи страни филм изјашњаваће се седмочлана комисија, коју ће чинити: представник УО ФЦС, четири представника различитих струка из филмске индустрије – чланови професионалних удружења и два угледна и афирмисана уметника и стручњака из области кинематографске и аудио-визуелне делатности, стоји у Упутству о избору кандидата на награду Оскар.

„ФЦС може обезбедити да сва релевантна удружења буду укључена у избор и да више не буде несугласица. Ми смо направили правилник, по овлашћењу Министарства културе, да у избору учествују сва релевантна удружења у области филма (редитеља, глумаца…) и сам АФУН. Представник АФУН-а ће консултовати чланове Академије и залагати се за њихов предлог унутар комисије. Мислим да је на овај начин укључено много више чинилаца”, рекла је Јелена Триван.

„Дара из Јасеновца” била у дистрибуцији, чека се премијера

Према правилнику, кандидат за Оскара мора бити у дистрибуцији најмање седам дана у континуитету, а на питање да ли филм „Дара из Јасеновца” испуњава тај критеријум, Триван је рекла да продуценти свих пријављених филмова морају да поднесу доказе о испуњености услова. У супротном филм ће бити дисквалификован.

„Постоји стручна комисија која утврђује да ли је филм имао дистрибуцију на основу приложених доказа. Колико сам ја разумела, 'Дара из Јасеновца' је имала дистрибуцију и чека се премијера у Београду. То је на известан начин државни пројекат и договарамо када би најбоље било да буде премијера”, појаснила је Триван.

Чланови Комисије, чија имена се не објављују да не би био вршен притисак на њих, наредних дана ће гледати пријављене филмове, а рок за пријаву српског кандидата за Оскара Америчкој филмској академији је 1. децембар.

ФЦС подржао филмове Зечевића, Комљена, Тагића…

Филмски центар Србије објавио је резултате четири конкурса: за суфинансирање дугометражних играних филмова, дугометражних документарних филмова, дугометражних играних филмова за децу и омладину и краткометражних играних филмова.

Комисија у којој су били Дарко Бајић (председник), Срдан Голубовић, Биљана Србљановић, Светозар Цветковић и Владимир Васиљевић одабрала је пет дугометражних играних остварења: „Марко Краљевић” редитеља Дејана Зечевића коме је намењено 32 милиона динара, „Југо Флорида” у режији Владимира Тагића ( 28 милиона динара), „Линије жеље” Данета Комљена (25 милиона динара), „Рупа у огради” Зорана Амара (18 милиона динара) и „Саучесници” Марка Новаковића (17 милиона динара).

Међу одбијеним филмовима су „Муње опет” у режији глумца Николе Ђуричка, „Аматер” у режији Горана Марковића и продукцији Тихомира Станића, „Шећер” Слободана Шијана, „Шкартови” и „Било једном на истоку” Срђана Драгојевића, три филма Стојана Стојчића („Александар: Шекспира може да игра само МИ6”, „Ћирилица је љубав” и „Последњи манастир”), „Екскурзија” Мирослава Терзића, „Што се боре мисли моје” Милорада Милинковића, „Поред тебе” Стевана Филиповића, „Равнотежа” у режији Никите Миливојевића, „Трпеле” Слободана Скерлића и други.

Новац за седам документарних остварења

Комисија Филмског центра Србије у саставу Миодраг Медиговић (председник), Марта Попивода, Бранислав Милошевић, Стефан Иванчић и Стефан Малешевић, одлучила је да од 29 пријављених подржи седам дугометражних документарних филмова.

Међу одабраним пројектима су: „Портрет уметника у потрази” Маше Нешковић (6 милиона динара), „У капсули – Влатко Гилић” Данила Лазовића (4,5 милиона динара), „Разорени Јасеновац – сага о ревизионизму” редитеља Владимира Паскаљевића (4 милиона динара), „Празан, ништаван” Светислава Драгомировића (3,8 милиона), „Зиму једног пролећа” Милана Никодијевића (2,5 милиона динара), „Нисам ти рекао” Војина Ивкова ( 1,9 милиона динара), „Година, земља, 4 човека” Бориса Ковача (100.000 динара).

Међу одбијеним филмовима су „Ја сам Шабан” Жељка Мирковића о Шабану Бајрамовићу, „Све је то фолк енд рол” Милорада Милинковића, „Љуба” Александра Чубровића о сликару Љуби Поповићу, „Српски Амиши” Владимира Перовића.
Три краткометражна филма

Милош Радовић (председник), Мелина Кољевић, Владимир Тагић, Душан Зорић и Милан Кнежевић одабрали су три краткометражна играна филма и препоручили УО ФЦС да их подржи.

Од 21 пројекта, са по два милиона биће подржани: „Кад сване“ Стефана Иванчића, „Живот после смрти“ Огњена Петковића и „Љубав“ Катарине Мутић.

Филм Дарка Лунгулова „1970” је једини одабран на конкурсу Филмског центра Србије, у категорији „Суфинансирање производње домаћих дугометражних играних филмова за децу и омладину“, о чему је одлуку донела Комисија у саставу: Јована Караулић (председница), Марија Берета, Наташа Дракулић, Бојана Маљевић и Славен Дошло.

На конкурс је пријављено укупно седам пројеката, а Лунгулов је добио за свој филм 30 милиона динара.

Прочитајте и:

Коментар