Аутобуски превозници у тешком ћорсокаку: Све мање путника, а трошкови расту – посао пред пуцањем

Трошкови већи, а путника све мање – у таквој ситуацији се тренутно налазе аутобуски превозници широм Србије. Док се надају новим субвенцијама, од старих стрепе, јер ће од следеће године морати да почну да их отплаћују. Због лошег стања у сектору, удружење „Србијатранспорт“ упутило је Министарству финансија предлоге за нове мере помоћи превозницима.
Sputnik

На Београдској аутобуској станици само на први поглед све делује уобичајено. Иако аутобуси долазе и одлазе са стајалишта док радници продају карте и узимају жетоне за пероне, оно што у великој мери недостаје су – путници.

У односу на број аутобуса, њих је премало. Свега пет до десет путника пристиже по возилу, које се на стајалиште зауставља да их замени са исто толико људи.

Аутобуски превозници у тешком ћорсокаку: Све мање путника, а трошкови расту – посао пред пуцањем

Аутобуски превозници у тешкој ситуацији

Директор „Југопревоза – Велика Плана“ Саша Јовановић каже за Спутњик да су им се приходи током епидемије смањили, а трошкови повећали, због тога што се новац издваја и за медицинска и хигијенска средства, попут маски и алкохола.

„Путника је далеко мање, нарочино у нашем рејону, који је директно везан за линијски превоз. Ми овде немамо превоз запослених до фабрика и других радних места. Недавно су и ученици средњих и основних школа прешли на онлајн наставу. То је повукло мале приватнике, трафике, ћевабџинице и друге. Они су престали с радом, а пошто су користили наш превоз, то је ударило на буџет. Стање је изузетно тешко“, истиче Јовановић.

Он није сигуран колико ће још моћи да издрже притисак на пословање без помоћи државе, поготово због тога што ће, како је рекао, досадашње субвенције морати да отплаћују од почетка следеће године.

„Возила и даље морамо да региструјемо, возачима да дамо плате, морамо да покријемо дажбине... Све то извршавамо, плус морамо да вратимо те мере помоћи“, предочава Јовановић, који се нада новим субвенцијама.
Аутобуски превозници у тешком ћорсокаку: Све мање путника, а трошкови расту – посао пред пуцањем

Директор саобраћаја „Банбуса“ Вељко Ковачевић каже да на линијама практично нема путника, јер људи избегавају да се возе путничким саобраћајем.

„Докле ћемо, како ћемо, стварно не знам. Трудимо се да испоштујемо све редове вожње. Оно што нам град дозволи то искључимо. Јако тешка ситуација. Помоћи, за сада, нема, осим оне коју су добили сви приватници. Трошкови су исти, јер имамо исти број полазака, а путника малтене нема. Њихов број се није преполовио, него је можда остало 20 одсто од онога што је некад било“, указује на проблем Ковачевић.

Он је предочио да подижу кредите како би опстали и да се надају да ће се ситуација с вирусом корона ускоро завршити, како би бар те кредите вратили.

„Не можемо још дуго. Издржали смо колико смо издржали. Надали смо се некој помоћи, међутим, за сад ништа“, каже Ковачевић.

Аутобуски превозници у тешком ћорсокаку: Све мање путника, а трошкови расту – посао пред пуцањем

Предложене нове мере помоћи

Директор Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорт“ Горан Алексић указао је на то да је сектор јавног превоза путника изгубио више од 120 милиона евра у односу на прошлу годину, од чега скоро половину чине директни губици превозника, којих има више од 700, са око 10.000 аутобуса, а који запошљавају више од 21.000 људи. Они су Министарству финансија упутили предлоге за помоћ превозницима.

„Мислим да је став привреде кроз све представнике јединствен и односи се на то да се превозници субвенционишу у износу од 50 одсто директних губитака, што је око 30 милиона евра. Да се то распорели превозницима према броју њихових аутобуса. Други предлог је да се плаћање пореза и доприноса, које је већ померено за почетак следеће године, додатно одложи за бар још четири месеца, јер је први квартал у сектору сезонски изузетно лош, чак и када нема никаквих проблема“, предочава Алексић и додаје да је досадашња помоћ Владе за превознике била од великог значаја.


Сазнајте: Шта доноси нова економска реалност?

Прочитајте још:

Коментар