Скресана крила авио-компанијама у региону: Изненадна шанса да узлети „Ер Србија“

Ни највеће светске авиокомпаније попут немачке Луфтхансе не могу да се изборе са кризом изазваном пандемијом, без помоћи државе. Удар на авиокомпаније у нашем региону је страховит - Црна Гора гаси авиокомпанију, словеначка је банкротирала пре пандемије,  Хрватска у своју пумпа паре. Ни Ер Србији није ведро небо, али је на видику и шанса за узлет. 
Sputnik

Регионалне авио-компаније по правилу су мање ефикасне него светске и отуда тешка ситуација авио-превозника у нашем региону. Када се неко повуче са тржишта његово место заузме неко ефикаснији и верујем да „Ер Србија“, уз озбиљну  рационализацију, то може да искористи и да постане доминантна у региону, истиче економиста Слободан Аћимовић.

Авио-компаније у проблему – шанса за „Ер Србију“

Није спорно да ће путнике увек неко превозити и летеће онај ко је много ефикаснији, напомиње за Спутњик овај професор економике саобраћаја на Економском факултету у Београду. Јасно је, каже Аћимовић, да су због слабије ефикасности регионалне авио-компаније прве на удару, што се сада и показало.
Влада Црне Горе је најавила да ће угасити „Монтенегро ерлајнс“, јер је у овој ситуацији немогуће наћи друго решење, али је и најавила оснивање нове националне компаније, али са другачијом структуром, ако је могуће до почетка следеће туристичке сезоне.

Скресана крила авио-компанијама у региону: Изненадна шанса да узлети „Ер Србија“

Држава Хрватска ће са 46 милиона евра докапитализовати Кроација ерлајнс како би капитал националне компаније која је 99 одсто у власништву државе, повећала на 82,7 милиона евра. Циљ је вратити капитал и резерве компаније на ниво с краја 2019. године, пре пандемије.
Држава Србија, која има 51 одсто власништва у Ер Србији, најавила је помоћ националном авио-превознику коме према анализи Фискалног савета треба 200 милиона евра до краја 2021. године и то мање због штете коју је нанела пандемије, а више због старих структурних проблема.

Корона оголела и структурне слабости

Са тешкоћама се рве и румунска авио-компанија Таром, а Словенија је после више покушаја спасавања своје националне авио-компаније, прогласила банкрот „Адрија ервејза“ још септембра прошле године.
Зато Аћимовић напомиње да кривца не треба тражити само у пандемији.

„Мислим да ово није само последица короне. Корона је била само иницијална каписла да многе нерационалности код регионалних авио-превозника угледају светло дана. То је логична последица. Немам ниједну сумњу да ће неко летети, али никако не бих волео да тржиште ’Ер Србије‘ покрије нека друга компанија“, каже наш саговорник.

Он сматра да држава треба да помогне „Ер Србију“, као што држава Хрватска и држава Немачка помажу њихове авио-компаније, али да то треба да буде и озбиљна прилика да се систематски анализирају и сасеку различити непотребни трошкови и силни издаци.

Скресана крила авио-компанијама у региону: Изненадна шанса да узлети „Ер Србија“

Шта без националног авиопревозника

„Државна мађарска авио-компанија је нестала са тржишта и потпуно је сав њен превоз преузео ’Визер‘. Сада ми можемо да анализирамо да ли је то било неопходно, како је дошло до тога, али у сваком случају, кад год се неко повуче са тржишта увек неко ефикаснији дође да лети на тим линијама“, каже Аћимовић.
Словеначки случај је најбоље показао шта значи гашење националне авио-компаније. Како авио-стручњаци напомињу, Љубљана је драстично изгубила повезаност, пошто лоу кост авио-компаније нису, као што се очекивало, преузеле све линије „Адрија ервејза“.
Саговорник Спутњика не сумња да ће „рупе“ које настану због редуковања неких линија или гашења авио-компанија у региону попунити они који су најефикаснији и најближи, а ту пре свих, мисли на „Визер“ и „Луфтхансу“.

Шанса за доминацију Ер Србије

Ађимовић, међутим, указује да треба рачунати са регионалном снагом српске авио-компаније.

„’Ер Србија‘ је убедљиво највећа, ту нема никакве дилеме. Ако неко последњи треба да дође на удар то је ’Ер Србија‘, али ја верујем да се то неће десити. Верујем да ће ’Ер Србија‘ ово чак искористити као шансу да буде доминантна на регионалном тржишту. То бих поставио као стратегију ’Ер Србије‘ за наредну годину, али уз веома озбиљне рационализације, различитих врста трошкова“,  напомиње професор Економског факултета.

Колико год проценио да је имовина „Ер Србије“ мања од њених укупних обавеза и да економски гледано пре испуњава услове за отварање стечајног поступка, него за нову државну помоћ, ни Фискални савет не саветује одлазак авио-компаније у стечај, већ њено реструктурирање и промену модела пословања.

Скресана крила авио-компанијама у региону: Изненадна шанса да узлети „Ер Србија“
Кина би дала крила

Етихад, коме такоће не цветају руже, а који је власник 49 одсто „Ер Србије“, засада ћути, а Аћимовић пак подсећа, на нове моменте:

„Да поменемо и веома озбиљну иницијативу која се јавила у последњих неколико недеља, а то је да се у оквиру ’Ер Србије‘ промени стратешки партнер и да ’Етихад‘ изађе, а да уђе одређени кинески партнер. То онда потпунио мења слику када уђе озбиљна кинеска ’Ер Чајна‘, или неко други. То може да представља озбиљна додатна крила ’Ер Србији‘ и ја навијам за ту солуцију“. 

То што из владе нису потврдили, али ни демантовали такве најаве даје наду у такав исход, сматра он.

Коментар