Американци хоће да руше Мештровићеве споменике: „Бране“ Индијанце од великог уметника

Два споменика у Чикагу, чији је аутор Иван Мештровић у опасности су да буду уклоњени. Они су наводно неприкладни због начина на који приказују Индијанце, а у складу са новим трендом рушења и уклањања „расистичких“ споменика у САД.
Sputnik

Мештровићеви споменици „Копљаник“ и „Стрелац“, који се налазе један насупрот другог у Грант парку у Чикагу, приказују Индијанце на коњу у карактеристичној пози. Постављени су давне 1928. године, а сада су се нашли на листи споменика о којима је, према мишљењу градске власти, „потребна јавна расправа“, преноси Јутарњи лист. Чикашке власти наводе да споменици на листи, између осталог, „промовишу белачку супремацију, нетачно представљају америчке Индијанце, подигнути су у знак сећања на људе који су повезани са расизмом, ропством или геноцидом, представљају једнострано историју...“.

Мештровићевим споменицима замера се „романтизовани и редуковани приказ Индијанаца“. Међутим, стручњаци кажу да су Мештровићеви споменици један од његових најважнијих радова.

Американци хоће да руше Мештровићеве споменике: „Бране“ Индијанце од великог уметника

Барбара Вујановић из Атељеа Мештровић у Загребу и Далибор Пранчевић, професор историје уметности на Филозофском факултету у Сплиту, наводе да су шокирани намерама чикашких власти.

Сматрају да се расправља о Мештровићеву споменику који, како кажу „ни у ком сегменту, формалном и садржајном, није упитан у смислу негативнога приказа припадника индијанских староседелаца“.

Крај Сједињених Држава: Зашто су Американци ушли у рат са својом историјом? /видео/

Како наводе, Музеј Ивана Мештровића и Филозофски факултет у Сплиту заједнички ће саставити документ, апел, који ће послати чикашким властима. У њему ће изнети податке који указују да је Мештровић тим споменичким пројектом управо величао идеју староседелаца.

Они постављају и питање о даљој судбини споменика, јер модели по којима је споменик изливен не постоје, већ само студије и скице, и ако би споменик уништили, био би неповратно изгубљен.

Иначе, Мештровић је током 1925. и 1926. године излагао у неколико америчких градова. Изложба коју је организовао Арт институт у Чикагу изазвала је велико занимање, па је уметнику понуђено да учествује у пројекту подизања новог јавног споменика који би се односио на америчку историју и тако је настао споменик америчким Индијанцима.

Прочитајте још:

 

Коментар