Црногорски дуг према Кини за изградњу ауто-пута Бар-Бољаре у фокусу је расправе о кинеском утицају у Европи и могао би закомпликовати ширење ЕУ на Балкан, рекли су агенцији Ројтерс званичници ЕУ који су тражили да остану анонимни.
Црна Гора је, према писању Ројтерса, кандидат за придруживање ЕУ, што захтева испуњавање фискалних стандарда, преноси РТЦГ.
Брисел се, према сазнању Ројтерса, обратио Немачкој кредитној банци за обнову (КфВ) и Француској развојној агенцији (АФД) – обе су државне развојне банке - као и италијанском државном зајмодавцу ЦДП да предводе финансијску помоћ.
„План је да од њих троје добијемо понуде, а затим их спојимо. Надамо се да би понуда могла бити спремна у наредним недељама, пре лета“, рекао је званичник ЕУ Ројтерсу.
Ни немачка банка, ни француска развојна агенција нису желеле да коментаришу сазнања Ројтерса.
Портпарол кинеског Министарства спољних послова рекао је да је ауто-пут важан за друштвено-економски развој Црне Горе и да Пекинг придаје велики значај развоју веза са Црном Гором.
Кинеска државна банка за увоз, која је одобрила 20-годишњи зајам, није одговорила на захтев Ројтерса за коментар.
Из Европске комисије су казали да ће наставити да раде са Црном Гором на подршци њеним инфраструктурним пројектима, те да су отворени за подршку преосталим деоницама пројекта аутопута.
„Комисија ће наставити да подржава Црну Гору на путу ка чланству и у том контексту сарађује са земљом у проналажењу финансијских решења за њене инвестиционе пројекте, а такође осигурава одрживост њеног јавног дуга“, рекла је портпаролка Европске комисије Ана Писонеро Ројтерсу, али је одбила да изнесе детаље.
Потпредседник Владе Дритан Абазовић је у марту пред европским посланицима рекао да ЕУ треба да помогне у рефинансирању зајма како би спречила да земља буде зависна од Кине.
Црногорски министар финансија Милојко Спајић такође се придружио тим јавним напорима, рекавши за Фајненшл тајмс 11. априла да би помоћ ЕУ земљи с кинеским зајмом била „лака победа“ за Унију.
Прочитаје још: