У томе су сагласни саговорници Спутњика, професор Саобраћајног факултета у Београду, чија су специјалност аутомобили, Милан Вујанић и председник синдиката „Независност“ у „Фијатовој“ фабрици у Крагујевцу Зоран Станић.
Када су се у јануару ове године два аутомобилска гиганта, „Фијат крајслер“ из Торина и француски „Пежо“ спојили у „Стелантис“, четвртог највећег произвођача аутомобила на свету, најавили су да им је циљ прелазак на производњу возила са аутономним кретањем и на хибридне и електричне аутомобиле. Најављено је, такође, да ниједна фабрика неће бити затворена.
Да ли су хибрид и електромобил шанса за Крагујевац
Зацртали су да већ од 2025. почну са избацивањем конвенционалних аутомобила из своје понуде широм света, а да до 2030. у потпуности пређу на електрична возила. Недавно је представљен модел 500 у електричном издању који је, како кажу, само почетак. Да ли је то шанса за крагујевачку фабрику, једну од најмодернијих у „Фијатовој“ породици, отворену 2012. године?
По мишљењу Вујанића, технички је производња хибридних и електричних аутомобила у Крагујевцу сасвим изводљива.
„Нема великих проблема да се пређе на монтирање електричних аутомобила уместо бензинских. Фарови су исти, седишта су иста, само је погон другачији. Према томе, могуће је извести преправку тако да производња електричних аутомобила крене прилично брзо“, каже он за Спутњик.
За то је, како напомиње, потребна и обука радника, исто као што је то било неопходно и када је у питању силазак са траке бензинца и дизелаша чији се мотори разликују, цевке су другачије, филтери други, један има карбуратор, други нема, један има свећице, други нема...
Колико смета смањење производње?
По његовој оцени, то што се у Крагујевцу из године у годину смањивала производња и што та фабрика спада у оне са најмањим пословањем, није оно што ће утицати на одлуку „Стелантиса“ по питању будућности фабрике у Србији.
„Не верујем да то може бити разлог зато што у старту продаја електричних аутомобила и неће бити толика, јер су људи по питању куповине аутомобила конзервативни, многи ће и даље куповати бензинске моторе. Неће то бити по систему данас сви купујемо ово, а сутра нешто друго. То није тако у аутомобилској индустрији“, објашњава наш саговорник.
Председник синдиката „Независност“ у крагујевачкој фабрици Зоран Станић за Спутњик каже да иако нема наговештаја шта ће бити политика „Фијата“, односно „Стелантиса“ у односу на крагујевачку фабрику, у складу са њиховим најавама, нису изгубили наду да она има будућност. Оно што је најављено је да ће „фијат 500Л“ престати да се продаје у остатку света до краја ове године.
Лакше са хибридом
Да ли то значи да ће запослени коначно почети да производе нови модел, можда и хибридни, као и Пољаци? „Фијат“ је у децембру прошле године најавио да ће уложити две милијарде евра у фабрику у Пољској, како би је опремио за производњу хибридних и електричних модела који би из фабрике у граду Тихи почели да излазе 2022. године.
Станић напомиње да је прелазак на производњу хибридног аутомобила далеко једноставнији и бржи него електричног. Хибридно возило је, како објашњава, класични аутомобил коме се дода један мали електромотор између мотора и мењача и има мало већу батерију у односу на класичне аутомобиле. Нема великих препрека да се то ради, а такав аутомобил би био скупљи око 5.000 евра.
Годину дана за прелазак на електрични ауто
Другачије је ипак са електромобилима.
„Фабрика у Торину, иначе главна ’Фијатова‘ фабрика, пре две-три године је била затворена на годину дана како би се линије подесиле за производњу електричних возила. И они праве само електрична возила“, напомиње Станић.
Он је ипак скептичан по питању масовније производње и куповине електричних аутомобила генерално, колико год то била интенција. Не само због њихове знатно више цене, него пре свега због недостајуће електричне енергије неопходне за масовну вожњу електричних аутомобила. Наш саговорник подсећа да је струја у западној Европи већ изузетно скупа, а додатно би била оптерећена разним таксама којима је сада оптерећена цена бензина.
На питање какве су шансе да „Фијатова“ фабрика у Србији добије дуго чекани нови модел, он подсећа да већ девету годину производе исти 500Л, иако је пракса да се после неких четири-пет година уводи нови модел. Фабрика у Крагујевцу је, како напомиње, прошле године имала само шездесетак радних дана, а ове, као и идуће, биће још мање, ако се ништа не промени.
Пресудно тржиште
„Стручњаци у Торину одлучују. Истражују тржиште и мере када ће и у којој фабрици пустити нови модел. То је врло сложен процес и највише зависи од куповне моћи, а корона је само погоршала и онако лошу ситуацију. Увођење новог модела кошта 300-400 милиона евра. Мора добро да се истражи тржиште, да се израчуна колика ће бити продаја тог новог модела да би се то исплатило“, каже наш саговорник.
Запослени годинама чекају да се власници изјасне како даље и какав је пословни план за крагујевачку фабрику, али се то не дешава упркос обећањима. Станић напомиње да је у италијанским медијима почетком године прочитао да „Фијат“ ове године планира производњу неких хибридних возила, међу којима је и 500Л.
Број запослених преполовљен
У међувремену, у „Фијатову“ фабрику у Крагујевцу од 2012. године нико није примљен, а отишла је река људи и још одлази. Када је фабрика радила у три смене било је скоро 3.700 запослених, а сада половина те цифре. Притом су, каже, отишли стручњаци. А број произведених аутомобила и даље пада. Пред пандемију, 2019. године, са траке је сишло 40.000 аутомобила, 20.000 мање него годину пре. Процене су да ће ове године, ако се настави садашњим темпом, бити произведено свега 15.000 возила у односу на 200.000 колики је сада капацитет, а пројектована је да може да прави и 300.000 аутомобила.
Према неким најавама, неизвесност ће трајати до јесени, када би, „Стелантис“ коначно требало да изађе са пословним планом на који запослени у српској фабрици чекају још од 2017, када им је то обећано по завршетку штрајка.