Тајна операција ЦИА: Како је Америка обманула СССР и направила „Црну птицу“

Совјетски Савез је нехотице „помогао“ Сједињеним Америчким Државама да направе суперсонични шпијунски авион СР-71 „Блекбирд“, пише амерички портал „Нешенал интерест“.
Sputnik
Према мишљењу аутора чланка Тревора Филсета, авион „Блекбирд“ („Црна птица“) постао је својеврсни симбол моћи америчког Ратног ваздухопловства, као и домишљатости произвођача авиона.
Међутим, САД не би требало да приписују заслуге само себи, јер је кључну улогу у прављењу летелице имао Совјетски Савез. Ствар је у томе што је основа за амерички СР-71 био извиђачки авион „Локид А-12“ који је прављен углавном од алуминијума. Његова аеродинамичка конструкција омогућавала је да лети брзином преко 2.000 миља на сат (више од 3.218 километара).
„Таква невероватна брзина подразумевала је да авион не мора да избегава противавионске ракете или да им се некако супротставља, јер их је једноставно могао престићи“, наводи амерички новинар.
Али пошто алуминијум није могао да поднесе високу температуру, која је неизбежна при тако великим брзинама, произвођачи су почели да експериментишу са титанијумом, који комбинује лакоћу и чврстину. Међутим, у САД није било довољно резерви тог метала, док га је Совјетски Савез активно извозио. На крају је Централна обавештајна агенција реализовала операцију тајне куповине титанијума, користећи лажне корпорације и земље трећег света као посреднике.
„Наравно, да је СССР знао да је титанијум који су извозили коришћен за прављење америчких авиона, сигурно га не би продавао. Све и да САД нису именовале циљ увоза метала, у Москви би се вероватно узнемирили што је Вашингтон изненада заинтересован за толику количину титанијума“, закључује Филсет.
Суперсонични авион „Локид СР-71“ извео је први лет крајем децембра 1964. године, а 1998. је повучен из употребе. Произведене су укупно 32 такве летелице.
Прочитајте још:
Коментар