Продаја аутомобила већа него пре пандемије

Продаја путничких аутомобила у првом кварталу ове године је за 29,8 одсто порасла у односу на исти период лане. Ово показују најновији подаци Републичког завода за статистику који се односе на број први пут регистрованих возила у нашој земљи. На овај скок потражње, као вид компензације, највише је утицао њен прошлогодишњи пад изазван пандемијом.
Sputnik
Али да раст куповине није последица само овог фактора показује поређење са периодом пре короне. Продаја аутомобила је за 12,74 одсто већа у овом него у истом тромесечју 2019. године, и за 21,66 одсто у односу на 2018.
У првом кварталу је у нашој земљи први пут регистровано 44.596 путничких возила. Како РЗС наводи, најбројније марке произвођача су „фолскваген“, „опел“, „пежо“, „фијат“ и „ауди“. Код оних новијег датума на друмовима доминирају четвороточкаши величине мотора до 1.399 кубика. Заступљеност возила са бензином као погонским горивом, већа је од оних са дизелом. У односу на старосну структуру, од 44.596 први пут регистрованих, 88 одсто њих је старије од две године, осам процената аутомобила је произведено лане, а четири одсто ове године.
Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије, истиче да је продаја нових возила порасла, док је куповина половњака тренутно застала. На обе појаве највећи утицај имају околности изазване пандемијом.
„Лане је због ситуације са короном продаја возила драстично пала, људи су се уздржавали од куповине због велике неизвесности, а сада је све оживело, па је овај скок очекиван - наводи Живковић. - Ни ове године није било сајма, али су сви продавци организовали неке акције. Продају је поспешило и обнављање возног парка великих фирми, као и субвенције за електрична и хибридна возила“, наводи он, преносе Новости.
Што се тиче половњака, Живковић истиче да су у односу на време пре короне у просеку поскупели од 10 до 20 одсто, као и да је њихова продаја у застоју. На то је утицало њихово поскупљење на иностраном тржишту због несташица, нови обрачун пореза и царина приликом увоза, али и страх возача од нових прописа у вези са мерењем издувних гасова, чија је примена требало да стартује 5. јула, али је одложена.
„Све то ће тржиште ускоро да регулише, неки продавци имају превише возила и не исплати им се да то држе, с друге стране, продаја нових возила у ЕУ је скочила и убрзаваће се“, оцењује Живковић. То значи да ће бити више половњака у понуди и може се очекивати да ће у наредном периоду појефтинити.
Небојша Ивановић из једне познате ауто-куће истиче да је раније већина царинила возила према фактурама добављача из иностранства, а оне су биле ниже у односу на каталог АМСС, који сада служи као основа за обрачун дажбина. Директор једног београдског ауто-плаца Борко Чаркиловић наводи да су раније поједине шпедиције приликом царињења имале одступања и до 60 одсто у односу на каталошке цене, али да је то сада укинуто.
„Дажбине су сада веће за 100 и 150 одсто“, наводи Чаркиловић. „На пример, за ауто ’кија спортиџ‘ из 2012. година, пре поскупљења оне су износиле 1.000 евра, а сада су 2.200 евра“. Ипак, на даље подизање крајњих цене половњака утиче и ситуација на тржишту, која је прилично лоша и што се тиче набавке у Европи и продаје.

Повољни услови

Комерцијални директор у компанији „Фијат Крајслер“ у Србији Игор Шево наводи да је укупна продаја нових путничких аутомобила на тржишту за прва три месеца порасла 9,5 одсто у поређењу са истим периодом лане:
„Овај феномен можемо тумачити чињеницом да је било знатно мање суздржавања од потрошње него у првим данима кризе. Коришћени су повољни услови куповине. Одсуство сајма није се превише одразило на обим, јер су се ауто-куће побринуле да интерно организују специјалне понуде“, наводи он.
Прочитајте и:
Коментар