Приликом контроле путника који су пре неколико дана у Београд долетели из Беча, један 39-годишњи Београђанин се излазу са аеродрома упутио преко зеленог контролног пролаза, намењеног путницима који немају ништа за царињење.
Након што је његов пртљаг детаљно прегледан, испоставило се да се међу гардеробом и личним стварима налази и урамљена слика „Стражар“, димензија 70x56 цм, чувеног Паје Јовановића.
Цариници су уз слику пронашли и оригинални рачун, који са свим таксама износи 137.500 евра, као и оверен образац за повраћај ПДВ-а. Осим што се нашао у прекршају због непријављене вредне робе, испоставило се да путник код себе има и 15.500 евра, које такође није пријавио.
"Стражар" Паје Јовановића - Заплењена слика вредна је 110 000 евра
© Фото : Спутњику уступила Управа царина
"Биће доста посла за Тужилаштво у овом случају, поред тога што је слика унета без пријаве царини, домаћи држављанин не сме да има рачун у банци у иностранству. Поставља се питање, ако ју је купио кешом, како је изнео новац из земље", каже коментаришући заплену заменик градоначелника Београда Горан Весић.
Он за Спутњик открива да је Град имао информацију да се "Стражар" нуди на тржишту уметнина, захваљујући Музеју града који прати аукције свуда у свету, како би реаговао и национално благо вратио кући.
"Нисмо смели да се јавно говоримо о томе да је Град Београд заинтересован да купи ову слику, тако би смо јој подигли цену. Зато сам замолио једну западну компанију која послује у Београду да купи слику и поклони је Музеју града Београда. Они су били спремни да плате до 50 хиљада евра, били су на лицитацији, али слика је продата за више него дупло вишу цену, за 110 хиљада евра", прича нам Весић.
Горан Весић након аукције уметничких дела "Југоекспорта" које је откупио Музеј града Београда
© Sputnik / Лола Ђорђевић
Он додаје да му је било жао што Град слику није успео да врати у Београд, да га је вест да је наша царина открила слику код купца који је хтео да је унесе у земљу без пријаве веома обрадовала.
Весић каже да је веома интригантан детаљ приче о "Стражару" чињеница да човек који је унео слику у Србију није хтео да пријави да је уноси.
"То значи да би разлог могао бити да је желео да она никада више не напусти Србију. Како год, то је сада мање битно, важно је да је слика у земљи и да ће у лепоти нашег националног блага моћи да уживају сви који посете Музеј града Београда. Што би наш народ рекао, није коме је речено, него коме је суђено.", каже Весић.
Он на крају разговора за Спутњик додаје да треба да будемо стрпљиви, јер ће процес трајати, а тек када Тужилаштво и суд заврше свој део посла, држава може да слику проследи Музеју града Београда.
Павле Паја Јовановић, заједно са Урошем Предићем, најзначајнији је представник реализма у сликарству у Србији. Његова најпознатија дела су „Сеоба Срба“, „Борба петлова“, „Час мачевања“ и „Крунисање цара Душана“.