Да би се овај пројекат привео крају, Русија ће морати да реши иста питања са којима се суочава компанија „Тесла“ при развоју беспилотних аутомобила – једина разлика је у томе што ће њена возила бити напуњени тоном експлозива, упозорава аутор.
Портал пише да ће „генијални ракетни бацач“ ускоро моћи самостално да погађа циљеве – и то је повод да се озбиљно размисли о изгледима и последицама стварања новог руског вишецевног ракетног система са вештачком интелигенцијом. „Робокаћуша“ ће моћи да уништи читаво насеље једном салвом, истиче аутор чланка.
Како је објаснио генерални директор државног предузећа за производњу ракетне артиљерије НПО „Сплав“, Александар Смирнов, руски вишецевни ракетни системи прве генерације, као што су „Град“ или „Торнадо“, били су опремљени само минималним средствима за аутоматизацију. Међутим, системи направљени последњих година, укључујући модификације типа „Торнадо Г“ и „Торнадо С“, већ имају уграђене сложеније компоненте које могу постати основа за „перспективне роботске реактивне системе, нагласио је он.
Смирнов је такође приметио да постојећи ракетни бацачи типа „Торнадо С“ већ имају одређени степен аутоматизације у систему навођења и управљања паљбом, као и аутоматизовану опрему за припрему и лансирање ракета.
„То нам омогућава да аутоматизујемо процес припреме и контролишемо вођење лансирних контејнера и гађање, као и да аутоматски изводимо топографску локацију и оријентацију борбеног возила на терену, даљински уносимо параметре лета и лансирамо гранате без изласка посаде из кабине“, објаснио је он.
Међутим, прилично је тешко схватити шта је генерални директор „Сплава“ конкретно имао на уму говорећи о „аутоматизацији“, наглашава се у чланку. Ради се о томе да савремени системи наоружања, укључујући тенкове и артиљеријско оруђе, често такође имају одређени степен аутоматизације – на пример, аутоматске пуњаче који повећавају брзину паљбе, или аутоматска средства заштите од долазећих ракета и граната, наглашава аутор.
Али ако се претпостави да се ради о потпуно аутономном руском вишецевном ракетном систему, онда у том случају аутоматизација већ достиже много виши и сложенији ниво, констатује колумниста. Да би се створио такав систем, потребно је у најмањем случају конструисати „беспилотни“ камион способан да савладава препреке и то под непријатељском ватром.
Истовремено, он мора успешно да функционише у „борбеном поретку“ – као део конвоја својих трупа, без сударања са другим возилима и наилажења на војнике, наглашава се у чланку. За то је потребан сложени систем вештачке интелигенције, као и свеобухватно управљање ситуацијом и врло поуздан систем везе, с обзиром да роботизовани ракетни систем мора тачно да процењује и сопствену локацију и локацију непријатеља, констатује се у чланку.
При томе се најважније питање тиче система контроле, напомиње се у чланку. На крају крајева, претпоставља се да чак ни аутоматизовани ракетни бацач свеједно неће моћи да пуца без команде човека у контролном центру – што значи да ће у случају изненадних непредвиђених ситуација или у случају губитка везе „Робокаћуши“ недостајати флексибилност коју има права људска посада, сматра аутор.
Према његовом мишљењу, потпуно роботизовани систем неће моћи, на пример, да ефикасно спроводи одбрамбена дејства у случају изненадног непријатељског напада или да пружи ватрену подршку својим трупама у одсуству везе са командом.
У сваком случају, приликом стварања таквих система Русија ће морати да реши сва питања са којима се сада суочавају компаније „Гугл“ и „Тесла“ при развоју својих беспилотних аутомобила, истиче се у чланку. Међутим, разлика је у томе што ће у овом случају руска беспилотна возила „бити натрпана тоном експлозива“, наглашава портал.
И ако обичан аутомобил без возача, уколико дође до грешке у програму, може само да удари некога на путу, вишецевни ракетни систем који контролише вештачка интелигенција може грешком да уништи цело село једном салвом, упозорава аутор. Међутим, ако се на крају овај пројекат покаже успешним, није искључено да ће тада и западни произвођачи почети да се обраћају Русији ради савета како најбоље да направе возило без посаде, закључује „Нешенал интерест“.
Прочитајте још: