РУСИЈА

Грандиозна идеја: Стварање великих руских градова и нови пут који спаја Европу и Азију

Руски министар Сергеј Шојгу покренуо је идеју о изградњи „Кедровог пута“ који би повезао Европу и Кину, а који би могао да буде алтернатива Суецком каналу и „Новом путу свиле“. Тај транспортни коридор обезбедиће јефтинији и бржи превоз роба између два континента, а повезан је и са покретањем дубоке производње сировина у Сибиру.
Sputnik
Коментаришући Шојгуов предлог, руски политиколог Марат Баширов објашњава да је Шојгуова главна идеја стварање неколико великих градова са популацијом до милион људи.

„Тема ’Кедровог пута‘ се не може одвојити од иницијативе министра Шојгуа који се тиче изградње нових градова у Сибиру и који ће имати од 300 хиљада до милион становника. Он покреће питање дубље прераде сировина које се ваде у Сибиру, а посебно, на пример, дрвета или алуминијума, или чак рециклирања пластике коју људи бацају, а од које се прави амбалажа. Дакле, када он говори о стварању тако великих кластера за дубоку прераду, он с правом истиче, на пример, да је цена тоне алуминијума једна, а цена авиона који се производи од тог алуминијума друга и то хиљаду пута виша. Сходно томе, на територији Русије се на тај начин ствара потпуно нова производња, а то значи и отварање нових радних места“, каже за Спутњик Баширов.

Поред економске исплативости, сматра експерт, овај коридор ће позитивно утицати на безбедност транзитне руте, која неће бити подложна нестабилности из земаља Централне Азије због догађаја као што су они у Авганистану.

„Кедров пут“ — ефикасан и безбедан

Шојгу је, износећи идеју о стварању „Кедровог пута“, образложио да се потреба за таквим транспортним коридором, пре свега ефикасним и безбедним, појавила после недавних догађаја повезаних са блокирањем Суецког канала и пиратских напада, као и због тренутне ситуације у Авганистану.
Отварање „Кедровог пута“ је, како је нагласио, важно за међународне саобраћајне токове, а за Русију је такође од великог значаја и као прилика за интеграцију у глобалне производне ланце између Европе и Азијско-пацифичког региона.
Дуж транспортних коридора како у Сибиру, тако и у другим регионима потребно је створити производне и логистичке центре који би требало да обезбеде услове за развој прерађивачке индустрије, која ће снабдевати својим производима земљу, а такође ће бити намењени и за извоз.
Шојгу је нагласио да су у Сибиру „транспорт и логистика“ изузетно важно питање и за људе и за робне токове, а центри или кластери, заједно са „Кедровим путем“, створиће могућност за превоз материјала и компоненти између учесника у производним ланцима. У оквиру овог пројекта, сматра министар, потребно је модернизовати Транссибирску железницу, морају се појавити нови мостови, тунели, главни и споредни путеви, што пројекат чини сложеним, али веома важним.

„Ти индустријски кластери морају бити повезани одређеном транспортном инфраструктуром, а та индустријска транспортна инфраструктура мора бити повезана са постојећим међународним транспортним коридорима. Он га назива ‘Кедров пут’, али заправо је то део система који многи називају, на пример, ‘Пут свиле’ и део те арктичке руте, такозваног ‘Северног морског пута’ који Русија ствара на Арктику. Стога је то прелепо име, али је у ствари диверзификација транспортних коридора који иду кроз територију Русије, од југоисточне Азије до Европе“, објашњава Баширов.

Транспортни коридор исплатив за Русију, Кину и Европу

Експерт додаје да ће се стварањем „Кедровог пута“ повећати обим саобраћаја који иде преко територије Русије, почевши од Арктика, па до већ постојећих рута које иду из југоисточне Азије и Кине… Поред тога што ће Русија тиме добити већу диверзификацију у погледу транспорта руских роба, та „транспортна економија“ ће донети и тантијеме, индиректна плаћања за транспорт стране робе.
Од тог транспортног пута корист ће имати и Кина и европске земље које буду користиле ту руту.

„Ово је загарантован превоз роба по краћој рути и по нижој цени. Тренутно главни морски транспортни коридор иде из Југоисточне Азије кроз Тихи и Индијски океан, па кроз Суецки канал или веома скуп пут око Јужне Африке, тј. у региону Јужноафричке Републике. Ту се окреће и иде према западним деловима Африке. То је веома дуг пут. Осим тога што је то скупо, Суецки канал је преоптерећен и има своје ризике, а Северни морски пут или мешовити пут који подразумева комбинацију морског, железничког или речног превоза је много јефтинији и поузданији, а јефтинија су и осигурања која се плаћају. Сходно томе, ‘Кедров пут’ је користан за оне компаније које превозе робу из Европе у Југоисточну Азију или обрнуто“, појаснио је Баширов.

Коментар