У време изградње цркве, Византијско царство је контролисало Израел, а натпис у цркви наводи да је црква проширена за време цара Тиберија Другог Константина, који је владао од 578. до 582. Израел и суседна подручја освојио је исламски Рашидунски калифат између 634. и 638. Међутим, упркос расту ислама на том подручју, црква је процветала, а напуштена је тек у 10. веку, открили су археолози.
Црква је пронађена током ископавања 2017. године. Налази се око 24 километра југозападно од Јерусалима у Јудејским брдима, написао је Бењамин Сторчан, археолог Израелске управе за антиквитете који је водио ископавања у цркви, у чланку објављеном у јесењем издању часописа „Библикал архаеолоџи ривју“. Сторчан је зграду назвао „Црква славног мученика“.
„У својој најранијој фази [у петом веку] Црква славног мученика састојала се од једноставне, скромне капеле у пећинској комори“, написао је он у чланку, истичући да је у шестом веку проширена на значајну горњу цркву украшену мозаицима. Људи су затим пећинску одају претворили у гробницу у којој су можда били посмртни остаци непознатог мученика.
Иконоборство сакрило трагове
Црква носи ожиљке древног иконоборства – намерно уништавање одређених артефаката и слика. Археолози су открили да су неки од мозаика првобитно били украшени зооморфним (животињским) сликама, али су они намерно уништавани. Мозаици су замењивани мозаичним плочицама или камењем како би замаглили оригинални дизајн“, написао је Сторчан у чланку.
„Верујем да је иконоборство у Цркви славног мученика учињено током 6. века“, рекао је он за „Лајв сајенс“, напомињући да је тај чин вероватно изведен због „хришћанских унутрашњих реформи“ или промена правила. Међутим, док су иконоборци уништавали зооморфне слике, оставили су остале слике животиња на другим местима, „То се види јер под капеле на коме су приказане многе птице није уништен и датиран је на крај 6. века“, рекао је Сторчан.
Ко је био непознати славни мученик?
Иако археолози не знају идентитет мученика, једна могућност је то био човек по имену Захарију, име које се неколико пута користи у Библији. Древни записи указују на то да је гробница хришћанског мученика под тим именом пронађена у близини у петом веку, а текстови тврде да се у близини места ископавања налази светилиште посвећено Захарију, што значи да би ова црква могла бити то светилиште. Међутим, чак и ако је црква била посвећена Захарију, сачувани текстови не разјашњавају о којем је Захарију реч.
Захарије је било уобичајено име у Библији, написао је Сточан у чланку, напомињући да би Захарије могао бити и име непознате верске фигуре која није описана у Библији.
„Ипак се надамо да ће са текућим проучавањем хиљада артефаката откривених током ископавања, нови и важни трагови открити прави идентитет мистериозног славног мученика“, написао је Сторчан у чланку.