„Безваздушне“ гуме за возила су концепт који постоји и развија се најмање 20 година. Произвођачи пнеуматика, попут компанија „Бриџстоун“, „Хенкок“ и „Гудјир“, утркују се ко ће први такву гуму да изнесе на тржиште. Најновије вести наговештавају да би то могао да буде „Мишелин“.
Та фирма, у сарадњи са компанијом „Џенерал моторс“, представила је своје „безваздушне“ гуме „Аптис“ (Uptis) за путничка возила средином септембра, а на тржишту и новим аутомобилима могле би да се појаве већ 2024. године.
„Безваздушне“ гуме смениће класичне
Ипак, то не значи да ће „безваздушни“ пнеуматици нагло заменити традиционалне гуме. Напротив, биће потребне године да гуме без ваздуха постану стандард међу путничким возилима. Највероватније ће их у почетку користити само возила за посебне намене и поједине нове серије аутомобила.
„Оне би биле повољне само за терене. Ипак, оне су шупље са стране, што омогућава пуњене блатом и којечиме, па би то морало да се чисти. На путу немају толику предност. Основна предност коју могу да имају је то што не могу да се пробуше“, појашњава за „Спутњик“ машински инжењер Градимир Данон.
Вулканизери, свакако, не треба да страхују за свој посао. Чак и када се појаве на новим аутомобилима, „безваздушне“ гуме неће моћи да се монтирају на старија возила, јер захтевају посебне наплатке, односно другачију конструкцију аутомобила.
„Точкови, односно пнеуматици учествују у систему за ослањање. Када се тај систем прави, води се рачуна какве су карактеристике, крутост и еластичност гума. Када их замените с оваквим пнеуматиком, онда морате да извршите одговарајуће промене у систему за ослањање. Не верујем да ће то тако брзо да иде, а да ће се појавити 2024, у то верујем“, предвиђа Данон.
Цена виша од 20 до 40 одсто
Цене „безваздушних“ гума требало би да буду сличне онима за „ранфлет“ (run-flat) пнеуматике, што значи да ће од класичних бити скупље од 20 до 40 одсто.
„Условно речено, количина материјала која сад улази у те пнеуматике је већа него код класичних. Самим тим, већа је зависност од цене тих материјала. Дешавају се климатске промене, ради се на заштити животне средине, питање је колико ће бити природног каучука, колико ће моћи синтетичког каучука да произведу из нафте“, предочава Данон.
Према „Мишелиновим“ подацима, 12 одсто гума буде одбачено сваке године због непоправљивих оштећења, а осам одсто због неадекватног притиска. То је укупно 200 милиона гума годишње, што је уједно тежина 200 Ајфелових торњева.