Коришћена возила у Србији коштају више у односу на претходну годину, од 300 до неколико хиљада евра, у зависности од године производње и модела.
Упркос овом поскупљењу, брзо се продају.
Цене нових и половних аутомобила и даље расту. Та узлазна линија ће се зауставити када се реши поремећај на тржишту, јер постоји огромна потражња, а недовољно возила. Очекује се да би до нормализације могло да дође у другој половини следеће године.
Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије истиче да ни тада цена возила неће падати, већ ће се на том нивоу стабилизовати. Он објашњава да осим глобалне несташице чипова и поремећених набавних токова, на поскупљење аутомобила утиче више фактора.
"Цена сировина је драстично повећана, високо квалитетни челик је поскупео 50 одсто, а он у бољим аутомобилима учествује од 25 до 30 процената", објашњава Живковић.
Поскупела је цена превоза, бродски транспорт је скупљи од 40 до 50 одсто. Утичу и строжи европски прописи који су захтевнији у погледу испуњавања стандарда евро 6-Д Фул.
Повећање цена нових аутомобила, како истиче, прате половњаци. Он наводи пример да коришћени "нисан кашкаи" који је коштао од 7.000 до 8.000 евра, сада не може да се купи испод 10.000 до 11.000, јер нови у почетном пакету има цену од 23.000 евра. А, тако је са свим возилима, преносе Новости.
"Додатно, на поскупљење половњака утиче и ситуација на немачком тржишту, које је највеће, и одакле стиже највише тих возила у Србију", објашњава Живковић.
Они су увели строже прописе за коришћене аутомобиле, нова осигурања за промет и гаранције, и тамо су дилери због тога подигли цене за неколико стотина евра.
Већина људи на европском тржишту теже се одлучује да прода своје возило и купи ново, због читаве ситуације, што утиче на мањак половњака. Када се на то додају, како каже, транспортни трошкови коришћених аутомобила, веће муке око папирологије увозника, логично је да ће возила наставити да поскупљују.
Он наводи да се половњаци у Србији брзо продају, иако су поскупели. Очекује се да ће до краја године бити купљено више од 100.000 коришћених возила, што је близу нивоа њихове уобичајене годишње продаје код нас која се креће од 110.000 до 120.000.
Назире се крај проблемима
"Више произвођача већ има аутомобиле на лагеру и испоручују их одмах, а то је пре 20 дана било незамисливо", истиче Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије и наглашава да још увек има чекања по пет и шест месеци, али да се сви сналазе и труде да задовоље потражњу.
Поводом проблема у снабдевању, директор "Тојоте Србија", Роберт Лукић процењује да ће читава ауто-бранша почети да се опоравља у другој половини следеће године, а тада ће се нормализовати и тржиште нових и половних аутомобила.