Десетине бродова већ недељама чекају на искрцавање у овим двема лукама, које заједно обрађују око 25 укупног америчког извоза и чак 40 одсто укупног увоза. Закрчење ће се, очекује се, наставити све до идуће године. Само у водама испред Лос Анђелеса око 200 хиљада контејнера чека свој ред у луци, напуњених свиме, од играчака и патика до неопходних делова за фабричке машине, пише Индекс.
С друге стране, у луци се гомилају празни контејнери који чекају превоз назад у Кину, али то је немогуће док бродови прво не искрцају пуне контејнере.
Амерички економисти, произвођачи и малопродајни гиганти упозоравају да ће застоји у ланцу снабдевања резултирати не само изостанком традиционалних божићних снижења ове године, него и потенцијалном несташицом тражених производа на полицама.
Другим речима, Америка се помало придружује Великој Британији као земља првог света са празним полицама. Сједињене Америчке Државе су већ захватиле рекордне несташице свакодневних производа, од пилетине, сланине, сира, кафе и маслиновог уља, тоалет папира и пелена до аутомобила и сировина попут дрва и пластике. О микрочиповима који се уграђују у мобилне телефоне, лаптопове, али и аутомобиле, да не говоримо.
Американци на друштвеним мрежама масовно деле снимке празних и полупразних полица.
„У овом тренутку несташице су загарантоване... Већ месецима упозоравамо потрошаче да снизе своја очекивања за сезону божићне куповине. Чињеница је да је ланац снабдевања растегнут до своје границе од једног краја до другог“, рекао је за Бизнис инсајдер Џонатан Голд, потпредседник политике ланаца снабдевања у Националној федерацији малопродаје.
Амерички председник Џозеф Бајден обећао је да прошири лучки капацитет, а калифорнијски гувернер Гавин Њусом, демократа као и Бајден, издао је извршну уредбу која би требало да реши проблем несташице возача камиона и простора у складиштима, због које се терет споро искрцава из бродова, односно лука.
У САД тренутно недостаје око 80 хиљада возача камиона, са тенденцијом раста, но то је ипак мање критична несташица него у Великој Британији, где недостаје и до 120 хиљада возача, првенствено због последица Брегзита и препрека за долазак страних радника из ЕУ.
У САД, али и у остатку света, све озбиљнији застоји у међународним ланцима снабдевања пре свега су последица пандемије и ковид мера, односно рестрикција преласка граница за бродове, камионе, возове и авионе који превозе робу, као и драматичног поскупљења енергената и цене превоза појединог теретног контејнера те глобалног недостатка самих радника.
Шестсто бродова од Америке до Кине чека истовар
Укупно 600 бродова ових дана чека на искрцавање односно укрцавање робе пред највећим светским лукама. Само испред теретних лука у Хонгконгу и Шенжену усидрено је готово стотину бродова.
Колико је пандемија утицала на глобални поморски превоз говори чињеница да је један случај заразе у августу затворио терминал Нингбо, изван Шангаја, на чак две недеље.
„Ланци снабдевања погођени су са свих страна и пали су се на досад невиђени ниво. Проблеми су много дубљи од онога што видите у лукама“, рекао је Сајмон Хини, аналитичар поморске консултантске куће за Фајненшел тајмс.
Просечна глобална цена превоза 12-метарског контејнера сада је близу 10.000 долара, три пута више него почетком године те чак 10 пута више него пре пандемије, показују подаци.
Број дана чекања на искрцај у највећим светским лукама сада стоји овако: најмање се чека у Шенжену (1 до 2 дана), потом слиједи Шангај/Нингбо (1 до 3 дана) па следе Ротердам (до шест дана) и Савана (шест до седам дана), а најгоре је у Лос Анђелесу/Лонг Бичу (седам до 12 дана).
„Знам да чујете пуно о нечему што се зове ланци снабдевања и знам колико је тешко набавити низ ствари, од тостера преко патика и бицикала до намештаја за спаваћу собу. С обзиром на то да се приближавају празници, можда се питате хоће ли поклони које планирате да купите стићи на време“, рекао је Бајден из Беле куће. И он је сам признао да је ово само потенцијално решење, јер се сва та роба неће кретати сама.
Додао је да је позитиван знак што три главна америчка превозника робе, ланац супермаркета Волмарт и службе за доставу и шпедицију ФедЕкс и УПС, планирају да интензивирају своје 24-сатне операције како би убрзале отпрему робе широм земље. Таргет, Хоме депот и Самсунг такође су објавили да повећавају свој интензитет рада.