Компанија „Мета“ (некадашњи „Фејсбук“) у уторак је најавила да ће да укине свој систем за препознавање лица који може да аутоматски разазна људе на фотографијама и видео-снимцима на друштвеној мрежи „Фејсбук“. Из те корпорације су рекли и да ће притом обрисати индивидуалне шаблоне за препознавање лица више од милијарду корисника.
То значи да „Фејсбук“ више неће моћи да препозна икога на фотографијама и видео-снимцима и понуди имена и презимена особа у кадру за сврху означавања. Промена ће утицати и на аутоматски алтернативни текст (ААТ), технологију која се користи за креирање описа слика за слепе и слабовиде. ААТ ће и даље моћи да препозна колико је људи у кадру, али не и ко су они.
„Фејсбук“ укинуо препознавање лица
Џером Песенти, потпредседник за вештачку интелигенцију технолошког гиганта, рекао је да услед велике забринутости у друштву због технологије препознавања лица и недостатка јасних правила која регулишу њену употребу верују да је прикладно да ограниче употребу препознавања лица.
Песенти је истакао да свака нова технологија са собом носи потенцијал за корист и бригу и да желе да нађу праву равнотежу, као и да ће наставити да раде на технологији за препознавања лица и да ће о томе да дискутују с групама за грађанска права и регулаторним телима.
Иако све то звучи као добра вест, можда ипак није тако. Мила Бајић из „Шер фондације“ скреће пажњу на то да, иако технолошки гигант тврди да ће да обрише податке прикупљене препознавањем лица, у саоштењу компаније није поменуто шта ће бити с алгоритмима, односно системом који је скупљао биометријске податке:
„Они нису рекли да ти алгоритми, које су усавршавали 10 година, више неће бити коришћени, што значи да ће моћи да их користе и у својим другим продуктима, попут ‘Метаверзума’, на који ће се даље оријентисати. Само ове године су платили огромне казне у Америци управо због коришћења тог система, па је могуће да је за компанију само било исплативије да престане да га користи“.
С друге стране, ИТ новинар портала „Нетокрација Србија“ Марко Црњански предочава да је укидање препознавања лица једна у низу последица ребрендирања „Фејсбука“, чији циљ је да промени пословање како би се дистанцирао од бројних афера „цурења“ корисничких података.
„‘Фејсбук’ ће и даље бити машинерија за прављење новца, простор за оглашиваче. Да би та индустрија радила потребни су јој подаци корисника, али мислим да ће знатно више унапредити безбедносни алгоритам, тако да ће ти подаци бити безбеднији и да ће корисници моћи да бирају шта ће да гледају. То више неће бити огромна ‘дигитална пијаца’“, резонује Црњански.
Укидање препознавања лица је једна у низу последица ребрендирања „Фејсбука“.
CC0 / Pexels/Thought Catalog /
Безбедност података у „Метаверзуму“
Црњански сматра да ће „Фејсбук“ тј. „Мета“ унапредити свој систем за препознавање лица и пренети га у „Метаверзум“, нову интернет платформу за повезивање људи у виртуелној реалности коју технолошки гигант развија.
„Они желе да унапреде безбедносне протоколе у апликацији и на вебсајту ‘Фејсбука’ и направе паралелу с ‘Метаверзумом’. Окренуће се хардверу, изради паметних и наочара за виртуелну стварност, холограма... Корисницима ће донети нови виртуелни свет у ком ће имати своје ‘аватаре’ (виртуелна оличења себе)“, појашњава Црњански за „Спутњик“.
„Мета“ је током октобра саопштила да за рад на том пројекту планира да у следећих пет година запосли 10.000 радника из ЕУ. Међутим, амерички медији писали су да би „Метаверзум“ могао да изазове забринутост због угрожавања приватности и повећања контроле друштвених платформи над „онлајн“ активностима.
„Прелаз на ‘Метаверзум’ и драматичне вести које се нижу делују као скретање пажње с великих проблема. То подразумева огромно умрежавање података с разних страна, поготово креирање тих ‘аватара’. Тај прелазак делује као улазак у нови простор у ком има више места за маневрисање и у ком могу да лакше испробавају нове технологије“, оцењује Мила Бајић.