Ријеч је о путу познатом као “пројекат века” за који је са хрватском фирмом “Конструктор” 2009. био потписан уговор о градњи дионице Смокавац – Матешево која је требало да кошта 603 милиона евра. Међутим, након што је у прољеће 2010. раскинут уговор с “Конструктором” без плаћања пенала, потписан је уговор с кинеском компанијом ЦРБЦ с уговореном цијеном од 809,6 милиона евра да би са анексима та сума достигла 900 милиона.
Ако видимо да изградњом ауто пута повезујемо сјевер Црне Горе са Подгорицом и југом нема дилеме, истиче Дрецун за Спутњик, да је то био неопходан пројекат за Црну Гору.
“Друго је питање каква је финансијска конструкција за његову изградњу, техничка изведба радова, одговорност извођача, свих учесника који су радили на њему, а завршили су или нијесу завршили радове у року. Пошто је ријеч о највећој инвестицији у историји Црне Горе све око његове изградње треба да буде транспарентно, како би се избјегле оптужбе, и да се што прије почне са експлоатацијом тако важног пројекта”, каже Дрецун за Спутњик.
Објавити сва документа
Сама чињеница да ће сјевер Црне Горе, који сваке године губи све више становништва, бити сада ближе Подгорици и развијенијем југу, даје прилику да се побољшају услови живота и у том дијелу Црне Горе који има огроман потенцијал, а тога би се, примјећује наш саговорник, присјетиле и партије у предизборним обећањима или понека Влада.
“Видим најаву потпредсједника Владе да ће се објавити сва документа у вези са ауто путем. Када се то уради, што је неопходно, онда то заслужује прави коментар, до тада би било хипотетички коментарисати тако нешто. Дакле, треба објавити сва документа о изградњи ауто пута и то онда заслужује објективну анализу”, каже Дрецун.
Шта кажу студије оправданости
Према студијама оправданости ауто-пута од Смоковца до Матешева из 2009. компаније “Scott Wilson” и из 2012. године коју је радила “URS Infrastructure & Environment UK Limited”, сва три битна индикатора била су негативна иако су сви морали бити позитивни да би се кренуло у пројекат финансирање и изградње дионице ауто-пута.
Студије је у петак објавило Министарство капиталних инвестиција. Нето садашња вриједност инвестиције морала је бити позитиван број, а она је према првој студији у минусу 122 милиона, а у другом је минус 158 милиона.
Економска интерна стопа поврата морала је бити већа од 8 одсто, а она је 6,59 и 4,5 одсто. Показатељ бенефит/трошкови морао је бити већи од један, а он је 0,79 и 0,59.
У случају дионице Смоковац - Матешево, ниједан од три индикатора није задовољен па приоритетна дионица није испуњавала ни основне критеријуме за финансирање од међународних финансијских институција. За разлику од црногорске јавности тадашње Владе су знале да ова дионица не испуњава услове да буде финансирана од институција из ЕУ, па је сада јасније због чега су партнере тражили ван ње или да ти партнери сами нађу новац.
Претходне владе су саопштавале само да дионица ауто-пута неће бити финансијски исплатива, али да хоће бити у “економском смислу” иако то никада није објашњено нити доказано неком објављеном студијом.
Помињано је и да ће зона кроз коју пролази ова дионица ауто-пута бити будући туристички центар, између осталог наводећи хотеле са хиљадама кревета на обалама језера на Морачи која би настала изградњом више хидроелектрана.
Изградња дионице од Подгорице до Матешева према студији компаније “Scott Wilson” требало је да кошта 501,6 милиона евра, али је предвиђала комбинацију ауто-пута и брзе цесте. Актуелне процене говоре да ће изградња ове дионице ауто пута коштати Црну Гору преко 900 милиона долара.