ДРУШТВО

Укида ли се закључивање оцена на полугодишту

Док Форум београдских гимназија позива на укидање закључивања оцена на полугодишту у средњим школама, Министарство просвете тврди да је закључивање потребно, али поручује да су отворени за предлоге. Подељени су и наставници и родитељи – први мисле да ђацима закључивање ствара сувишан стрес, а други да их баш тај стрес спрема за живот.
Sputnik
Форум београдских гимназија предложио је Министарству просвете да се од наредне школске године у средњим школама укине закључивање оцена на полугодишту. У Форуму сматрају да је то закључивање „бирократска форма“ тј. „бесмислено и стресно, јер се оцена на крају године свакако даје на основу свих добијених оцена у дневнику“.
Форум је позвао Министарство просвете да размотри могућност измене Закона о основама система образовања и васпитања и Закона о средњем образовању и васпитању, у циљу укидања закључивања оцена на крају првог полугодишта.

Шта кажу у Министарству

Тим поводом огласило се ресорно министарство, одакле су рекли да квалитетним и континуираним формативним оцењивањем током године ученици и родитељи добијају информацију о образовним постигнућима и напредовању, те да би се изостављањем закључивања на полугодишту значајно смањила информативна функција оцењивања.
Како су додали, анализа успеха и владања ученика омогућава школама и наставницима доношење мера за унапређивање стања у настави као најважнијем сегменту рада школе.
Ипак, председник Форума београдских гимназија Александар Марков не слаже се са ставом Министарства, јер сматра да родитељи свакодневно могу да прате напредовање свог детета путем „е-дневника“, електронске форме дневника доступне на интернету.
„’Е-дневник’ ће срачунати у том тренутку који је просек оцена тј. која би била закључна оцена, па не мора да се чека полугодиште да родитељ то види. Не постоји могућност да дете сакрије оцене од родитеља. Проблем оцењивања је присутан, јер је тежиште у српском образовном систему на оцени уместо на знању“, истиче Марков за „Спутњик“.
Док из Министарства поручују да су спремни да разговарају о свему што би унапредило образовно-васпитну праксу и позивају Форум да достави извештај о истраживању које је спровео, да би могао да буде део разматрања која претходе евентуалним изменама Закона, из Форума одговарају да желе да се састану с представницима Министарства:
„Ако заиста имају вољу да мењају оцењивање, а написали су да је оно један од проблема ког су и сами свесни, онда би требало да позову на разговоре, а не да се дописујемо имејловима. Поента приче је покретање разговора. To je био и део дописа Министарству, да предлажемо да се отвори шира јавна расправа о овом и другим предлозима који би могли да промене начин оцењивања, односно вредновања знања ученика у школи“.
Поједини наставници подржавају укидање закључивања оцена на полугодишту.

Наставници и родитељи – подељени

И поједини наставници подржавају укидање закључивања оцена на полугодишту у средњим школама.
Владимир Милојевић, професор српског језика и књижевности у једној београдској гимназији, сматра да би то било олакшавајућа околност за ученике и наставнике, пре свега зато што се оцена закључена на полугодишту не рачуна у коначну:
„У прилог чињеници да треба укинути закључивање оцена на полугодишту имамо неколико кључних ставова. Пре свега, неједнак однос наставних дана у првом и другом полугодишту. Затим, непредвиђене околности које смо имали у протеклим годинама пандемије, када су у питању ‘онлајн’ и комбинована настава, када смо се сналазили и спасавали што се спасити може. Треба напоменути да је то и непотребан притисак на ученике који су иначе преоптерећени превеликим бројем наставних предмета“.
Зоран Нинковић, отац једне средњошколке, није за укидање закључивања оцена на полугодишту:
„Моје дете јесте ученик другог разреда средње школе, има стрес, учи много и нервира се око оцењивања, али и сама зна да је оцењивање на полугодишту само путоказ. Мислим да би закључивање оцена требало да остане, јер децу тек чека стрес кроз живот, тако да морају да се прилагођавају томе“.
Оцене се и даље закључују на полугодишту у свим школама у Србији, а у неким земљама региона се то више не чини – Хрватска је пре скоро 10 година укинула то закључивање да би „смањила администрацију која отежава рад професорима, као и стрес ученицима“.
СРБИЈА
„Укинути закључне оцене на крају првог полугодишта“: Министарству просвете стигао предлог
Коментар