У чланку се подсећа на инцидент који се догодио априла 2001. године када се амерички извиђачки авион ЕР-3 сударио са кинеским ловцем Ј-8II у Јужном кинеском мору. Америчка летелица је претрпела озбиљна оштећења и без дозволе се спустила на острво Хајнан где су кинеске снаге безбедности привеле и саслушале 24 члана посаде.
Посада америчког авиона је ослобођена после извињења тадашњег америчког амбасадора у Пекингу Џозефа Прјуера, а у нормализацији ситуације важну улогу одиграла је и срећа. Наиме, тадашњи шеф Беле куће Џорџ Буш пренео је тај случај на државног секретара Колина Пауела који је имао велики утицај и био је способан да донесе брзе и ефикасне одлуке, наводи лист.
Искусни дипломата је успео да преговараче изолује од политике Вашингтона, истиче се у чланку.
Две деценије касније пристрасни Конгрес и медији неће дозволити Америци да прави компромисе са Кином.
Ни у Пекингу сада нису спремни на уступке у случају неког већег инцидента, наводи аутор.
Обе стране добијају информације из прилично оштрих он-лајн издања а не од ТВ канала који су 2001. умањивали значај тог догађаја.
Осим тога, Кина и САД се принципијелно разилазе у мишљењу о томе како избећи несрећне случајеве у ваздуху.
Пекинг инсистира на томе да Америка престане да шаље своје авионе ка границама Кине, док у Вашингтону под безбедношћу подразумевају „мирно и предвидљиво понашање“ у случају приближавања супарничких ловачких авиона, нагласио је стручњак за кризне ситуације Џан Туошен.
Прошле године било је неколико инцидената између америчких и савезничких авиона са једне и кинеских са друге стране, а у једном тренутку они ће довести до катастрофе а тај проблем ће бити много теже решити, закључује се у чланку.