Референдумско питање гласи "Да ли сте за потврђивање Акта о промени Устава Републике Србије?", а грађани се изјашњавају заокруживањем одговора "да" или "не".
Промену Устава предложила је Влада Србије у циљу обезбеђивања веће независности, ефикасности и одговорности судства, веће самосталности и одговорности јавног тужилаштва, бољу заштиту права грађана и јачање владавине права.
Амандмани предвиђени Актом о промени Устава односе се само на правосуђе и њима се не мењају други делови Устава.
Мењају се заправо уставне одредбе о уређењу судова и јавних тужилаштава, а имајући у виду да постоји међузависност између ових одредби и других одредби Устава, измењени су и чланови који се тичу начела поделе власти, надлежности Народне скупштине, начин одлучивања у Народној скупштини и састав Уставног суда, као и избор и именовање судија Уставног суда, пише Танјуг.
Судство и предвиђене промене
Према предложеним амандманима, судије, председника Врховног суда и председнике судова бираће Високи савет судства (ВСС), а не више Народна скупштина, а предвиђене су и промене у организацији јавног тужилаштва које треба да обезбеде самосталност и одговорност јавних тужилаца.
Прокламовано је и да је судија независан, као и да је забрањен сваки непримерени утицај на судију у вршењу судијске функције.
Укида се први избор судија на мандат од три године и гарантује сталност судијске функције, која траје од избора за судију док судија не наврши радни век. Предвиђени су и разлози из којих судији може пре времена да престане функција, што значи да се законом не могу прописати други разлози.
Одлуку о престанку функције може да донесе само орган који судије и бира - ВСС.
Амандмани предвиђају и промену назива највишег суда у Републици, па ће уместо Врховни касациони суд тај суд носити назив Врховни суд, који је према објашњењу Републичке изборне комисије у складу са правном традицијом Србије, као и са надлежностима које традиционално има највиши суд у држави.
Предложеним решењима се укида избор судија у Народној скупштини и предвиђа се избор искључиво од стране ВСС. Тај орган чиниће 11 чланова од којих су шест судије које бирају њихове колеге судије, четири истакнута правника које бира Народна скупштина и председник Врховног суда.
За чланове ВСС из реда истакнутих правника могу бити изабрана лица са најмање 10 година искуства у правној струци, који не могу бити чланови политичке странке и морају бити достојни ове функције.
Њих ће бирати Народна скупштина после спроведеног јавног конкурса, а детаљни услови за конкурс биће прописани законом.
Тужилаштво и предвиђене промене
Највеће промене тичу се организације јавног тужилаштва и предвиђају да функцију јавног тужилаштва врше Врховни јавни тужилац, главни тужиоци и јавни тужиоци.
Главни тужиоци вршиће функцију садашњих јавних тужилаца, а садашњи заменици јавних тужилаца постаће јавни тужиоци и вршиће функцију јавног тужилаштва заједно са главним јавним тужиоцима.
Предвиђеном променом обезбеђује се већа самосталност и одговорност носилаца јавнотужилачке функције, јер ће поступајући јавни тужилац именом и презименом одговарати за свој предмет, јер је он у контакту са странкама (окривљеним и оштећеним) а не јавни тужилац који сада стоји иза сваке одлуке тужилаштва, иако нема непосредан контакт са странкама и не поступа у предметима.
У складу са називом највишег суда промењен је и назив највишег јавног тужилаштва које се више неће звати Републичко јавно тужилаштво већ Врховно јавно тужилаштво, а којим руководи Врховни јавни тужилац.
Амандмани предвиђају и да главне јавне тужиоце и јавне тужиоце бира Високи савет тужилаца, а не више Народна скупштина на предлог Владе.
Међутим, само ће Врховног јавног тужиоца и даље бирати Народна скупштина на предлог Високог савета тужилаца, после спроведеног јавног конкурса.