Европски суд за људска права у Стразбуру почео је данас да разматра међудржавне жалбе Холандије и Украјине против Русије у случају пада авиона на лету МХ17 у Донбасу 2014. године.
„Пажљиво пратимо ток суђења у Окружном суду у Хагу и знамо да се, према објашњењима судског вештака Михаила Малишевског, место наводног лансирања ракете налази на територији коју су контролисале Оружане снаге Украјине, а бојева глава, која је по мишљењу заједничке истражне групе оборила авиона, припада Оружаним снагама Украјине“, рекао је Виноградов.
Како је додао, из материјала прикупљених у случају следи да је „Украјина пре пада авиона непрестано изводила артиљеријско гранатирање и ваздушне нападе“.
„Од 22. априла 2014. године у украјинском ваздушном простору оборен је авион Ан-30Б државне авијације. Три дана пре пада авиона на лету МХ17, 14. јула у Луганској области оборен је транспортни авион Ратног ваздухопловства Украјине Ан-26. Погинула су два члана посаде. У наведеном периоду Украјина је током активним војних дејстава изгубила још 15 војних авиона и хеликоптера“, појаснио је Виноградов.
Како је рекао, није утврђено ко је контролисао подручје Донбаса изнад кога је оборен малезијски „боинг“, али је познато да су саобраћај у том делу регулисали украјински диспечери.
„Трагедија са летом МХ17 догодила се у јеку грађанског рата у Донбасу. До данас се воде спорови око тога, а ниједна истрага није утврдила, ко је контролисао територију изнад које је оборен авион компаније 'Малезија ерлајнс' Једино што се поуздано зна је то да је та територија била ваздушни простор Украјине у коме су саобраћај регулисали украјински авио-диспечери“, истакао је представник Русије.
Русија одбацује оптужбе Холандије
Русија није умешана у пад малезијског „боинга“ МХ17 2014. године и ни на који начин не признаје одговорност за авионску несрећу, додао је Виноградов, одбацујући оптужбе Холандије.
„Наравно, пад авиона на лету МХ17 је велика трагедија. И ми, као цео свет, тугујемо и саосећамо са породицама погинулих. Истовремено, нажалост, морам да констатујем да је ова жалба заснована на извртању чињеница, лажним доказима и нетачним и лажним тврдњама“, прецизирао је он.
Представник Русије је затражио од Европског суда за људска права да у потпуности одбаци жалбе Холандије и Украјине као неосноване.
Виноградов је скренуо пажњу на то да „догађаји који су описани у жалбама Украјине и Холандије, ако су се и догодили, онда је то било у Доњецкој и Луганској области Украјине – то јесте ван територије Русије“.
Руски представник је подсетио да су „руске власти категорички против примене концепције 'ефективне контроле' у овом случају“, јер Русија не врши ефективну контролу на тој територији.
Како је додао, у жалби се наводи да је Русија наводно одговорна за пад МХ17, али се одбија ефикасна истрага трагедије и не испуњавају се обавезе у оквиру пружања узајамне правне помоћи.
Русија је активно сарађивала са Холандијом и испоштовала већину захтева те земље о правној помоћи.
„Нажалост, власти Холандије очигледно доводе у заблуду Европски суд да су 'руске власти потпуно или делимично оставиле без одговора захтеве о правној помоћи'. Сматрамо да је неопходно да вас обавестимо да је до сад примљено 29 захтева Холандије о правној помоћи од којих је испуњено 28, а један се тренутно извршава. Ниједан захтев Холандије није остао без одговора“, поручио је Виноградов.
Он је прецизирао да је Русија предала Холандији обиман материјал о паду „боинга“, али га Холанђани нису употребили, јер се то можда не уклапа у верзију о кривици Москве.
Виноградов је такође саопштио да је холандски тужилац лагао руске надлежне органе о постојању налога за хапшење кључног сведока у случају МХ17 Владимира Цемаха.
Пад авиона на лету МХ17
Путнички авион „боинг 777“ компаније „Малезија ерлајнс“, који је летео из Амстердама за Куала Лумпур, срушио се 17. јула 2014. године у близини Доњецка. Нико од 298 путника и чланова посада који су се налазили у авиону није преживео.
Кијев је за катастрофу оптужио устанике у Донбасу, који су, са своје стране, изјавили да немају средства која би могла да оборе авион на тој висини. Без обзира на ратна дејства, Кијев није затварао небо изнад Донбаса за међународне путничке авионе.
За истрагу о авионској несрећи формирана је међународна Заједничка истражна група, коју чине представници Аустралије, Белгије, Малезије, Холандије и Украјине.
Суд у Стразбуру је у јулу 2020. званично саопштио да је Холандија поднела жалбу против Русије због пада малезијског „боинга“. Руско Министарство спољних послова оценило је потез Амстердама као још један ударац руско-холандским односима.