Цена превоза на релацији Аеродром „Никола Тесла” – подручје Београда за прву зону износи 1.700 динара, другу 2.200, трећу 2.700, четврту 3.700, пету 5.500 и шесту 7.400 динара.
Нове цене такси превоза путника установљене су Решењем о цени услуга такси превоза путника на територији Града Београда, које је донето у четвртак, када је одржан радни састанак ком су присуствовали представници такси делатности у престоници и градске власти. Тиме је уједно отказан протест таксиста који је био заказан од 21. до 26. фебруара.
Скупљи такси у Београду
Председник Савеза ауто такси удружења Србије Александар Бијелић појашњава за „Спутњик“ да је такси поскупео први пут после 11 година јер је поскупело и све што је таксистима потребно да би опстали на тржишту, попут горива, одржавања возила и државних намета, али и зато што су и плате порасле.
„Сви параметри који утичу на цену су скочили за око 48 одсто. Када формирате цену, то није одокативно колико се то неком таксисти допада или не. Цена се формира на основу стручне комисије и Саобраћајног факултета, који је дао формулу на основу које се дође до одређеног износа. Наравно, ми нисмо применили максимални износ, јер сматрамо да би то био приличан удар. Нисмо ни пола од тога. Зато смо и рекли да ћемо цене кориговати једанпут или двапут годишње у висини од два, три или четири одсто и за три, четири године то довести на ниво економске цене“, истиче он.
На питање да ли ће муштерије после поскупљења прибећи алтернативним начинима транспорта у Београду, изузев градског превоза, он одговара да таксисти неће да дозволе да се грађани возе с неким ко није регистрован за обављање превоза тако што ће терати државу да примењује законе.
„После избора ћемо да се фокусирамо на судство. Недопустиво је да стотине предмета оде у застару и да ми против таквих прекришиоца немамо мериторно решење. Испада да су они богомдани. Моји таксисти подлежу и плаћају све казне, а они који су прекршиоци тако важног закона оду у застару. Не. Сигурно ћемо итекако да организујемо у мају и јуну протесте који се директно тичу судства“, најављује он.
Поједини грађани би могли да замене такси апликацијама за превоз путника.
© AP Photo / Paul White
С друге стране, председник Удружења за заштиту потрошача „Ефектива“ Дејан Гавриловић сматра да ће грађани који су упознати са мобилним апликацијама за транспорт путника да сагледају разлику у цени и изаберу превозника који је повољнији и напомиње да је корист за потрошаче већа када је и конкуренција већа.
„Грађани ће свакако сами да размотре алтернативни превоз, а можда би и градски органи који дозвољавају повећање цена такси услуга могли да дозволе онда и да се појави алтернативни превоз, чиме би грађанима омогућили неку корист, а не сви да ударају по џепу потрошача“, резонује он.
Иако види логику у томе да у мору поскупљења поскупи и такси превоз, Гавриловић се пита зашто таксисти нису претили протестом којим би тражили да се смање акцизе на гориво, цене регистрација, обавезних осигурања и техничких прегледа, већ штрајком којим би захтевали повећање цена превоза путника, што се прелама преко џепа потрошача.
„Ово њихово поскупљење, рачунао сам, на 10 пређених километара поскупљује вожњу за 120 динара. Није то неко поскупљење. На краћој релацији је та разлика и мања, али опет оставља горак укус да они једноставно кажу: ‘Шта нас брига! Борите се ви за своја права’, а у ствари су наша, потрошачка права и њихова, јер и они осећају терет виших цена“, напомиње он.
Цене такси превоза одређују локалне самопураве. Ако посматрамо целу Србију, такси је најскупљи у Београду. Рецимо, у Новом Саду старт кошта 140 динара, а у Нишу 110, Пожаревцу 90, Јагодини само 25, док у Зајечару не кошта ништа.
За пет година 1.000 нових таксиста
Осим поскупљења и усаглашавања цена на годишњем нивоу, на састанку између таксиста и власти било је речи и о формирању радног тела за давање предлога за измене законских и подзаконских аката, увођењу нових жутих трака у граду и постављању камера за њихов надзор, уређењутакси стајалишта, појачаној контроли нелегалних такси превозника, као и увођењу нових такси превозника у систем, којих у Београду тренутно има скоро 6.000.
„Ставиће се између 30 и 50 нових камера које ће снимати све прекршиоце који користе жуту траку мимо Закона. Нама је циљ да јавни превоз функционише што боље и што брже. Сад размишљамо да уведемо 100, 200 аутомобила да бисмо добили на квалитету превоза и обновилитај број. Студија коју је такође радио Саобраћајни факултет је рекла да у наредних пет година треба да се пусти 1.000 нових аутомобила у такси систем. То значи да би око 200 возила годишње требало да буде пуштено“, предочава Бијелић.
11 Фебруар 2022, 12:33