ВАЖНО ОБАВЕШТЕЊЕ
Због учесталих хакерских напада и ометања сајта Спутњик Србија и наших канала на Фејсбуку и Јутјубу, све вести пратите и на каналу Спутњик Србија на Телеграму и преко мобилне апликације која ради неометано, а коју можете преузети са овог линка, а видео садржај на платформи „Одиси“ (odysee.com), као и на платформи „Рамбл“ (rumble.com).
Крајњи резултат је тај да су цене у сталном порасту, а да се на испоруку новог аутомобила по последњим подацима чека и више од годину дана.
Како практично нових аутомобила нема довољно да би се задовољила потражња на тржишту Србије, купци се све више окрећу тржишту половних аутомобила у потрази за својим новим возилом. Према подацима од прошле године, у Србији је за шест месеци регистровано 34 одсто више половњака него лане што иде у прилог тези да ће се управо окретати тржишту половњака.
Повећање потражње подигло је цене на тржишту половњака још почетком 2020. године неких 10-ак одсто, да би се поскупљења наставила и током прошле године због поменуте проблематике у снабдевању.
Тако су половна возила која су 2019. године коштала 7.000 евра поскупела за 4.000, а како се најављује да ће она поскупети још (према проценама стручњака поједини модели чак и до 30 одсто) не треба да зачуди да им цена на крају буде око 13.000 евра.
Проблеми због украјинске кризе
Како се велики број делова и материјала које користи европска индустрија аутомобила увозе из Русије и Украјине, тих кључних компоненти сада просто нема довољно и цене расту.
Поскупели су малтене сви материјали који су укључени у процес производње аутомобила: нафта (па самим тим и пластика и гума), челик, бакар, алуминијум, племенити и ретки метали... то се дефинитивно прелива на цене нових аутомобила, те последично и на половне.
Посебно проблематичном се испоставља набавка кабловских снопова.
„Европски произвођачи из Украјине увозе седам до 11 одсто тих кабловских свежњева, а већ и пре избијања кризе почели су да траже алтернативе за украјинске каблове, рекли су за ЕУРАКТИВ представници Европске асоцијације снабдевача аутомобилске индустрије (КЛЕПА).
Проблеми у производњи микрочипова
Произвођачи микрочипова су годинама уназад оријентисани на тржиште рачунара више него на тржиште нових аутомобила, а са избијањем украјинске кризе њихова производња је додатно успорена.
Украјинске компаније „Ингас“ и „Крајоин“ производе око 45 до 54 одсто светског неона, кључног за ласере који се користе при производњи чипова, известио је недавно „Текцет“, али су услед специјалне војне операције Русије они приморани да угасе производњу.
Ни мало не помаже чињеница да је једна од већих фабрика које су производиле ове компоненте у Јапану изгорела. Према проценама, заједнички утицај пандемије, украјинске кризе и проблема са производњом микрочипова је смањио производњу нових возила за 40 одсто.
Половњаци из Украјине можда поправе ситуацију
Према последњим доступним подацима Украјинске асоцијације произвођача моторних возила („Украутопром“), 2021. године је у ту земљу увезено 674.375 аутомобила од чега је 84 одсто половних (566.475 аутомобила).
Од тог броја највише је увезено из Пољске и Немачке, укупно 199.000 возила . Са ванредном ситуацијом у земљи овај увоз је пао малтене на нулу, те ће вишак аутомобила на ауто-плацевима у Немачкој морати негде да заврши, а једно од тржишта где се спекулише да ће они осванути је и српско, преноси „Блиц бизнис“.
Према другом сету података, који је објавио Институт за истраживање тржишта аутомобила, најпопуларнији модел који су Украјинци увозили из Европе је „фолксваген пасат“, „шкода октавија“ и „фолксваген голф“, и то не старији од 10 година.
Тако да ће ове године, тржиште половњака потенцијално преплавити велики број управо ових нешто квалитетнијих, новијих и самим тим скупљих половњака.