О томе за Спутњик говори професор Бошко Матовић, руководилац студијског програма Друмски саобраћај на Машинском факултету у Подгорици.
„Аутопут је веома важан инфраструктурни подухват за Црну Гору, како са саобраћајног, тако и са економског и социо-демографског становишта. Тешко је говорити колико ће скратити путовање, јер је вријеме путовања у великој мјери зависно од режима вожње возача. Оно што је сигурно, утицаће на унапријеђење безбједности саобраћаја и комфора путовања, јер ће у овом случају бити избјегнута изузетно захтјевна дионца магистралног пута М2 (Биоче - Миоска - Колашин – Мојковац), која се сврстава у једну од најопаснијих“, каже Матовић.
Како до мора
Ако путници долазе из правца Србије, било преко Рожаја или Бродарева, и возе постојећом магистралом, код Колашина, након скретања за град, километар даље према Подгорици је ново скретање лијево, преко моста на Тари, и вози се десетак километара до Матешева где се улази на аутопут. Излаз је на Златици, на самом улазу у Подгорицу, ту се аутопут надовезује на стару магистралу која води кроз град према приморју. Од Подгорице до Бара, кроз тунел Созина, стиже се за 50–так минута.
Толико вам треба и ако возите преко Петровачке горе до Петровца и даље према Будви, за сат сте преко Цетиња до Будве. Кроз Подгорицу возаче могу сачекати гужве у Улици Војисављевића, преко Забјела, али ако желе преко Цетиња до Будве, могу кренути путем ка Петровцу и Бару и код Дистрибутивног центра компаније Воли, пар километара од града на кружном току одваја се нова обилазница која спаја Петровачки и Цетињски пут. Она значајно растерећује саобраћај кроз саму Подгорицу.
Влада Црне Горе је већ донијела одлуку колика ће бити путарина на постојећој дионици, за моторе 1,5 еура, за путничка возила 3,5, а за аутобусе и камионе 17 еура. Одмах су услиједиле реакције да је то најскупља путарина у региону за толику километражу.
На аутопуту још нијесу завршени радови око електронике, има проблема и око изолације тунела....
Аутопут у Црној Гори
© Sputnik / Бобан Нововић
Туристи који долазе у Црну Гору треба да знају да су порасле цијене горива, па ће еуродизел и лож уље у наредних 15 дана коштати 1,78, односно 1,99 еура. Еуросупер 95 кошта 1,73 еура, а еуросупер 98 литар 1,77 еура.
Изградња аутопута од Београда до Прељине, и када се отвори дионица од Матешева до Подгорице, скратила је вријеме путовања од главног града Србије до главног града Црне Горе за сат и по до два сата, сматрају стручњаци. Када буде комплетно изграђен пут од Подгорице до Београда, требало би да се стиже за четири и по сата.
Стрпљење и опрез
Професор Матовић каже да туристи у највећој мјери треба да обрате пажњу на безбједност у саобраћају, посебно они који прелазе дуже дистанце да би дошли до мора, попут туриста из Србије.
„Они понекад путују више од осам сати и у том случају је присутан умор који је веома чест узрок саобраћајних незгода. Поред тога, важно је да буду наоружани стрпљењем, јер су честе гужве на граничним прелазима“, каже Матовић.
Поред гужви на граничним прелазима, истиче Матовић, туристи су изложени и гужвама у саобраћају, посебно приликом кретања кроз поједина уска грла, као што су на примјер транзитне улице кроз Будву, Котор и Сутоморе или у тунелу Созина.
„Локални доносиоци одлука, као и управљачи путева би требало да изврше анализу саобраћајног оптерећења, посебно током туристичке сезоне и пронађу могуће дугорочне и краткорочне мјере како би се саобраћајна слика унаприједила“, истиче Матовић.
Наш саговорник подсјећа да се у Црној Гори већ дуго прича о обилазници изнад Будве, око Котора, проширењу још двије траке кроз Сутоморе.
Професор Бошко Матовић, са Машинског факултета
© Фото : Уступљено Спутњику
Више од пола путне мреже има најнижи ниво безбиједности
„Што се тиче стања са аспекта безбједности саобраћаја и утицаја пута на настанак саобраћајних незгода, веома је тешко вредновати у којој мјери пут директно утиче на већи ризик настанка саобраћајних незгода. Постоје истраживања која указују да је пут са окружењем одговоран за око трећину саобраћајних незгода. Влада Црне Горе и тадашње Министарство поморства и саобраћаја (данас Министарство капиталних инвестиција) су у сарадњи са Европском комисијом спровели пројекат процјене утицаја пута на безбједност саобраћаја, при чему се након снимања и анализе дошло до закључка да више од половине путне мреже која је у надлежности државе има најнижи ниво безбједности на скали од једне до пет звјездица. Поред тога, на основу података о саобраћајним незгодама, више од једне трећине дионица спада у високоризичне“, истиче Матовић.
Пробијени сви рокови за отварање аутопута
Кад је реч о 42 километра аутопута од Подгорице до Матешева, не зна се када ће бити пуштени у саобраћај. Колико пута се одлагало отварање прве дионице модерне цесте, толико живота, рећи ће оптимисти, има црногорски аутопут. Дионица која се гради већ пет година и за коју су пробијени сви могући рокови, како умеју да кажу у Црној Гори, асоцира на историјску причу о зидању Скадра.
Аутопут у Црној Гори
© Sputnik / Бобан Нововић
Премијер Дритан Абазовић казао је недавно да не може да гарантује да ће дионица аутопута Смоковац-Матешево бити отворена 13. јула.
Он је тада констатовао да Смоковац-Матешево не само што је најскупљи пут, него се и најспорије ради.
„Не могу да гарантујем да ћемо 13. јула отворити ауто-пут. Губимо новац од путарине, губимо много тога и стварамо лошу климу између нас и Кинеза, али ми смо наш дио посла одрадили“, рекао је Абазовић.
Он је додао да ће неко сносити одговорност за то стање, да се види зашто се и колико каснило.