Чувени српски композитор Корнелије Ковач преминуо је данас у 81. години. Средином шездесетих био је члан легендарних сарајевских Индекса, прве југословенске рок групе која је правила ауторску музику, а 1968. године по преласку у Београд оснива веома популарну и утицајну Корни групу.
Од средине седамдесетих сарађивао са највећим звездама југословенске поп и рок сцене од Здравка Чолића до Лепе Брене а писао је музику за филм, позориште и телевизију.
Пионир југословенског рока
Рок критичар Петар Пеца Поповић сматра да Корнелије Бата Ковач спада у пионирску генерацију југословенске рок музике и без њега би било тешко и замислити рок сцену из шездесетих година.
Од безимених сарајевских група, преко Индекса, Корни групе па све до продуцентског рада са најважнијим групама насталих седамдесетих и осамдесетих у Београду – Рибље Чорбе и Бајаге и инструктора, преко сарадње са великим певачима као што су Здравко Чолић, Оливера Катарина и Бисера Велетанлић, преко дела која је оставио везаних за инструменталну, примењену, филмску и позоришну музику, траг Корнелија Бате Ковача је дубок, додаје Пеца Поповић.
„Боље би било питање шта би било да није било Бате Ковача? Како би звучала југословенска, а посебно београдска музика јер је његов утицај од '68. кад је основао Корни групу – немерљив. Он је дао пример како треба радити и он се суочио први са тим проблемом, с једне стране радио је авангардну музику, с друге стране морао је да иде у комерцијалном смеру. С тим проблемом се носио током Корни групе, али касније је освојио право да ради само оно што му се свиђа. Као такав ће остати велики пример вероватно за све људе који имају амбицију да оставе иза себе дело и траг.“
Величина каква се дуго неће појавити
Жика Јелић из Ју групе присетио се њиховог првог сусрета на Хвару 1967. године кад је Корнелије Ковач са колегом из Индекса Есадом Арнауталићем присуствовао њиховом концерту, после кога су браћа Јелић добила понуду да сниме једну песму у Сарајеву. Отад су се често виђали и чули, посебно откад се Ковач преселио у Београд, а последњи пут су причали десетак дана пред велики концерт Ју групе.
„Јутрос кад сам чуо да је умро, био сам емотивно погођен и било ми је много тешко. Био је добар човек, генерацијски смо били везани и тако смо се ословљавали – генерацијо. Што би се рекло, из једног стања је прешао у друго, али заборав скоро неће доћи кад је Бата Ковач у питању“.
Драги Јелић додаје да су са Ковачем проводили заједно многе дане, године и деценије и да је био таква величина, такав музичар, композитор, аранжер и пијаниста који се неће дуго појавити.
Корни група – великани који су поставили стандарде
Жика Јелић истиче да је Корнелију Ковачу све било јасно кад је музика у питању а да је Корни група била јака и моћна у рангу свих великих европских рок група.
„Негде 1970. године кад креће Ју група неколико пута сам помислио: па она Корни група је поставила неке стандарде, треба их прећи или бар се изједначити не би ли наша група постала интересантна, успешна и популарна као што је то била Корни група. Хоћу да кажем да стандарде које је Бата поставио са својим музичарима у Корни групи, били су јако, јако велики.“
Батине песме живеће и после њега
Драги Јелић додаје да је Корнелије Ковач био први човек ког је питао како се праве песме а он му је објаснио да треба сести за инструмент, дружити се с њим и идеја ће сама по себи доћи.
„Ми нисмо школовани музичари, самоуки смо тако да је нама штошта теже све било него Корни групи који су сви свирачки били феноменални. Али да не бисмо ми јурили њихов стандард или фазон, прилагодили смо се нашим могућностима и нашем умећу. У сваком случају он је невероватно заслужан и оставио је такав траг у музици, да ли је рок или поп, свеједно је.“
Жика Јелић подсећа да и данас Здравко Чолић изводи композиције које је Корнелије Ковач писао за њега и то су „невероватно квалитетне песме које су остали хитови“.
„Жеља је свих нас који се бавимо музиком, а Бати се испунила, да многе његове песме и после њега, остају да живе“.