Цене и даље расту, а ни рокови испоруке нових возила се не смањују. На нове аутомобиле се чека у просеку од три до шест месеци, а дешава се да се овај период продужи и до девет месеци у екстремним случајевима.
Све то је допринело повећању потражње за половњацима, па свако ко жели да прода своје половно возило, сада може да заради више него икада пре - под условом да не мора да купи други ауто.
Рокови испоруке који су се растегли, смањили су и број купопродаја, па и нови и половни аутомобили од почетка године бележе пад продаје. Стручњаци кажу да су многи одустали од куповине због поскупљења, али и због неизвесности, јер је практично једну кризу са вирусом корона и успореним ланцима снабдевања, од које се тржиште још опоравља, сустигла друга са кризом у Украјини, која је један од већих произвођача компоненти у ауто-индустрији.
Већ неко време сведочимо расту цена аутомобила, који је последица дисбаланса понуде и тражње на тржишту. Још услед пандемије вируса корона дошло је до поремећаја производње нових возила, набавке делова и компоненти, транспорта, а сада се и сукоби у Украјини одражавају на сваки сегмент ауто-индустрије. Мања понуда нових возила осликава се и на понуду половних, а самим тим и на њихове цене.
Ко је купио ауто пре две-три године, сада може да га прода по истој цени, па и за више
Милан Белин из „Српске асоцијације увозника возила“ каже за „Јуроњуз Србија“ да се на нове аутомобиле и даље чека по неколико месеци и указује да је то ситуација која ће се очигледно наставити и током следеће године.
„Дефинитивно и даље цене иду на горе, због више разлога, да ли је то материјал, транспорт, енергенти и све што утиче на њихов раст. Тешко је утврдити колико је тачно поскупљење, зависи од бренда возила, али у просеку је то око 30 одсто. Не очекујемо смиривање ове ситуације у кратком року, јер нема промена које би указале на то“, наводи Белин.
Он објашњава да са протоком времена од две до три године аутомобил губи на вредности од око 30 одсто, што значи да они, који су пре две или три године купили ново возило, сада могу да га продају по истој цени, а неки можда и да зараде.
Ионако тешку ситуацију закомпликовао је и раст камата, па су поскупели и кредити, што је многе навело да добро размисле да ли је прави тренутак за задуживање.
„Када је у питању продаја нових возила и даље се тај однос негде креће око пола-пола. У истом проценту аутомобили се продају за готовину и на кредит. У септембру је било затишје, што је сезонски тренд, у смислу да увек због других трошкова домаћинстава падне потражња за возилима, али очекујем да ће се интересовање вратити у другој половини октобра и до краја године, када је период појачане потражње“, каже Белин.
Он напомиње да људи чекају да виде шта ће се десити и додаје да генерално, возила нема довољно, да се дуго чекају, тако да се дешава да се они којима је ауто хитно потребан опредељују да купе полован скупљи ауто, него да нови чекају месецима.
„Рокови испоруке су од три до шест месеци, а у неком тренутку је било и девет. Опет су дужи рокови од онога што смо имали и мање су количине расположивих возила. Раније је стандардно било од момента производње два месеца, то је био уобичајени рок испоруке код масовних произвођача аутомобила - од момента када се наручи док се не испоручи су била два месеца, а сада смо далеко од тога да је то могуће“, каже Белин.
Половњаци за годину дана поскупели 20 одсто
Романа Раков са портала „Половни аутомобили“ каже да је цена возила до 20 година старости, који су оглашени на сајту у периоду од јануара до августа, већа за 21 одсто у односу на њихову просечну цену у истом периоду претходне године, а чак 29 одсто у односу на просек у истом периоду 2020.
Према анализи сајта „Половни аутомобили“ продаја „половњака“ из увоза је у првих осам месеци мања 15 одсто у односу на продају остварену у истом периоду претходне године.
„С друге стране, продаја половних аутомобила у првих осам месеци ове године надмашила је продају у истом периоду 2020. за четири одсто. Ипак, то је и даље 12 одсто мање него 2019. године, пре пандемије. Овакви продајни резултати могу бити и последица актуелних дешавања у свету, односно неизвесности која је један од главних фактора одлагања куповине“, каже Романа Таков.
Она напомиње да украјинска криза има значајан утицај на ауто-индустрију, јер су Русија и Украјина две важне земље по питању сировина и компоненти неопходних за производњу аутомобила.
„Када говоримо у процентима, продаја нових аутомобила у периоду од јануара до августа текуће године је четири одсто мања него претходне, а чак 14 одсто већа него 2020. године. Ипак, када се упореде првих осам месеци ове године са продајом оствареном у том периоду 2019, тада долазимо до податка да је продаја нових аутомобила сада 15 одсто мања“, закључује Романа Таков.