КУЛТУРА

„Олга Јеврић – композиција и структура“: Изложба наше најцењеније уметнице у свету /фото/

Поводом стогодишњице рођења велике српске и југословенске вајарке, сутра ће у 19 часова, у галерији Српске академије наука и уметности у Београду бити отворене изложба „Олга Јеврић – композиција и структура“.
Sputnik
На изложби чији су аутори историчари уметности Жаклина Марковић из Галерије САНУ и Дејан Вучетић из Куће легата биће изложено више од 200 радова. Циљ изложбе је да представи целокупан стваралачки опус Олге Јеврић, односно дела која је оставила САНУ и Кући легата, као и мањи број радова из Музеја савремене уметности Војводине у Новом Саду, Центра за ликовну и примењену уметност Тера у Кикинди и приватних колекција.

Довођење скулптуре до крајњих граница

Олга Јеврић је рођена у Београду где је завршила одсек за клавир Музичке академије 1946. године, а затим и вајарски одсек на Академији ликовних уметности 1948. године у класи професора Сретена Стојановића, где је и магистрирала 1949. године. Изабрана за дописног члана САНУ 1974. године, a 1983. постаје прва и једина жена вајар редовни члан САНУ.
Скулптура Олге Јеврић Оранта
Историчар уметности проф. Др Јеша Денегри сматра да је реч о велелепној изложби, веома добродошлој јер је време да се интерпретацијом опуса Олге Јеврић посвете нове генерације кустоса и историчара уметности.
„Опус Олге Јеврић у својој дисциплини представља јединствени пример довођења скулптуре до саме границе докле она још уопште јесте и даље скулптура. Олга се клонила тога да напусти појам скулптуре као уметничке дисциплине, да не пређе у оно што је каснија уметничка пракса представљала, него да сам појам скулптуре доведе до крајње границе, које је она изразила користећи се нескулпторским материјалима попут цемента и железних шипки, у њиховој комбинацији, односно композицији. И као што овај назив изложбе то добро детектује – у појму структуре.“

Уметник са највише позитивних критика у свету

Није без основа податак да је Олга Јеврић пре Ликовне, завршила Музичку академију јер је то сазнање о појму композиције и структуре који се извлаче из дисциплине музике итекако уграђено у њено поимање скулптуре, оценио је Денегри.
Скулптура Олге Јеврић Велико укрштање III
Њени наступи, поготово у рано време, попут „спектакуларног наступа на Венецијанском бијеналу 1958.“ кад је у веома моћној екипи наше тадашње селекције, заједно са Ступицом, Хегедушићем, Муртићем, Тршаном, Олга Јеврић била најзапаженија уметница а после тога иза ње је остала једна енормна библиографија европске критике.
Иначе, Олга Јеврић је уметник са наших простора који је имао највише позитивних критика у свету.

Слободни уметник: Споменици жртвама а не победницима

Значајно за њено дело је и то што је она сматрала да је значење њене скулптуре веома битно и кључно, називајући нарочито у почетку главнину својих скулптура предлозима за споменике.
Олга Јеврић у свом атељеу на Старом сајмишту 1959.
„Ту се поставља питање зашто ниједан њен споменик никада није изведен. Она је сматрала да су њени предлози за споменике били предлози за споменике жртвама, а не победницима и то је оставило трага на њен статус у тадашњем друштву. Остала је целог свог века слободни и професионални уметник радећи усамљено у атељеу на Старом сајмишту.“

Стална поставка у Тејту

После њене смрти дошло је до значајног интересовања међународне, врло селективне и елитне уметничке јавности за њено дело тако да је имала „малу али маркантну изложбу“ у Фондацији Хенрија Мура у Лидсу, у Великој Британији, „у ексклузивном простору који носи назив по једном од највећих вајара 20. века“.
Скулптура Олге Јеврић Артикулација простора IV (Скакавац)
„А то значи да су елитни стручни кругови у иностранству били свесни значаја њеног дела и у склопу свих тих валоризација дошло је до предлога да се лондонској галерији Тејт модерн, која је поред Музеја модерне уметности у Њујорку најважнија установа за савремену уметност, обезбеди једна просторија са сталном поставком“, закључио је Денегри.
Изложба „Олга Јеврић – композиција и структура“ затвара се 11. децембра.
ДРУШТВО
„Лубарда – једна прича“: Мини ретроспектива – од париских галерија до „Патњи народа“ /фото/
Коментар