Овако надахуто говори млади Иранац Хамидреза Гасеми који је, фасциниран Кустуричином кинематографијом, одлучио да пријави свој филм за овогодишњи такмичарски програм „Кустендорфа“.
Хамидреза Гасеми рођен је 1996. године у Ирану. Са петнаест година пошао је у филмску школу и постао члан Иранског омладинског филмског друштва.
Потом је студирао сценарио на Универзитету лепих уметности у Исфахану. У том периоду учио је о историји филма и руској кинематографији. Школовање је наставио на ВГИК-у у Русији, где је похађао два курса – радионицу играног филма Александра и Владимира Кота, као и радионицу сценарија Рустама Ибрахимбекова.
„Први пут сам у Србији. Заиста је ово невероватно искуство за мене. Много личи на неке делове Ирана и мало сам носталгичан пошто годинама живим у Москви. Добра је то носталгија. Размишљам о Ирану и филм који приказујем овде је сниман у мојој земљи“, каже Гасеми за Спутњик.
Русија проширује ум
Случајно га срећемо у ресторану „Висконти“ у Дрвенграду где разговара са колегама из Србије, Француске, Израела и већ након неколико реченица о утисцима о „Кустендорфу“ јасно је да овај млади човек озбиљно приступа својој професији и свака прилика за учење му много значи.
„Студирао сам на Руском дражавном универзитету за филм (ВГИК) и онда сам одлучио да останем у Москви. Можда се у будућности вратим у Иран, али волим Русију, људе, руску културу, литературу, архитектуру. За мене је то одлична прилика за стицање знања. Русија је заиста велика земља и омогућава вам да проширите свој ум. Добра је за младе, али и све друге људе који желе боље да разумеју руску и генерално словенску културу. Без обзира на многе ратове они су успели да сачувају своју културу и зато су преживели“, истиче Гасеми.
Кустурица као Фелини
У Москви је први пут видео и редитеља Емира Кустурицу у оквиру летње школе организоване на универзитету:
„Много волим његове филмове. Не знам да ли је у реду да поредим, али мени његов рад личи на стваралаштво Федерика Фелинија. Када сам гледао 'Андерграунд' увидео сам паралелу између тога како Кустурица третира рат и дистанцу између људи и начина на који то чини Фелини. На сличан начин приступају теми уз дозу комедије. Али сви њихови филмови су толико дубоки“.
Воли ауторе чија дела имају дубину и пореди их са океаном.
„Кустурица узме један проблем и од њега направи причу дубоку као Бајкалско језеро (најдубље језеро на свету)“, истиче млади Иранац.
Филм као торта – за оне који мисле
Млади филмски стваралац, који иза себе има краткометражне филмове „Кавез“ (2018) и „Без њега“ (2020) и серију „Другарска зона“ (2021), на „Кустендорфу“ се такмичи са филмом „Поветарац“ у чијем средишту је Иранац одрастао у Европи који се враћа у родну земљу својих родитеља након њихове смрти.
Иако Иран сматра својом домовином, испоставиће се да то није земља какву је замишљао, она о којој су му причали родитељи. Након судара са суштом реалношћу, он ће пожелети да се врати у своју зону удобности, све док му случајни сусрет са једном женом не омући да види другачију домовину, нежну и страствену.
Александра Лазаровски, Амин Берада, Хила Елена Ројзенман, Хамидреза Гасеми
© Sputnik / Марија Јаковљевић
„Мој филм је о Ирану и актуелним проблемима. Учитељ у Русији Рустам Ибрахимбеков рекао ми је да добар сценариста, редитељ и писац, када направе филм, он има два нивоа – први је оно што гледате на екрану, а други је моја теорија, моја мисао, идеологија. Покушао сам да направим филм за оне који желе да гледају, али и за оне који желе да мисле. Све време настојим да филм правим попут торте са више слојева. Прво имате утисак да је реч о односу између мушкарца и жене, али ако желите да дубље зађете у причу, схватићете да се иза те приче назире актуелна ситуација у Ирану. Желим да наставим тим путем и пружим шансу људима да размишљају и одлуче шта желе да гледају“, појашњава Гасеми.
Тренитно је на постдипломским студијама где се бави темом утицаја филма на друштво:
„Одабрао сам ту тему инспирисан традиционалним сликарством у Ирану и његовим утицајем на савремену кинематографију“.