Дуго је ове бродове користио сам Иран за заобилажење ограничења, али од децембра најмање 16 танкера превози руску нафту. У 2022. године ови бродови су се користили само два пута месечно.
Забрана испорука руске нафте морем, која је ступила на снагу у децембру, приморала је компаније да траже решење проблема. Према писању листа, око 300 танкера спремно је да превезе сировине, заобилазећи ограничења. А стручњаци бар 100 бродова повезују са Русијом. Истовремено, трговина руским сировинама је за њих изузетно исплатива, јер зарада може да буде и преко 100 одсто.
Али није јасно ко зарађује на овоме, каже аналитичар за нафту и гас Михаил Крутихин.
„Број такозваних танкера у сенци, који се приписују транспорту руске нафте и нафтних деривата је различит - понекад 600, понекад 100 - стога се овим бројкама не може веровати. Претпоставља се да, користећи транспорт из сенке, Русија може да добије додатни приход. Ако је у питању шверц, онда новац за ово не добија Руска Федерација, већ компаније које се тиме баве", објаснио је он.
Овај број ће се у будућности повећавати, што ће помоћи да се смање рекордни попусти на руску нафту, сматра Сергеј Кондратјев, заменик шефа економског одељења Института за енергетику и финансије.
Према писању "Фајненшел тајмса", током протекла два месеца значајно је порастао и обим транспорта руске нафте. Ако је у јулу 2022. максимум износио нешто мање од 5 милиона барела, онда је у јануару та цифра већ премашила 9 милиона барела.