Окосницу изложбе „У рефлексијама…“ чини Међународни сајам у Лагосу, пројекат који је осмислио и водио архитекта Зоран Бојовић.
Пројекат Сајма у Лагосу, који је изабран на међународном конкурсу и изграђен између 1974. и 1976. године, подразумевао је урбанизацију 350 хектара мочварног подручја.
Сам објекат је представљао симбол, тек успостављене, мултинационалне државе и био један у низу који је изградила београдска фирма „Енергопројект“.
Улога југословенских архитеката у трансформацији афричких градова
Политика несврстаности имала је велики утицај на друштво младих независних држава афричког континента шездесетих и седамдесетих година 20. века.
Ове промене одразиле су се и на процес трансформације афричких градова, у чему су југословенске архитекте имале запажену улогу.
Калуп за ливење троугаоних префабрикованих плоча које су биле основни модул за изградњу сајамских хала
© Фото : Уступљено Спутњику/Приватна архива Љиљане Бојовић
Југославија је, као један од предводника Покрета несврстаних, креирала активну сарадњу међу државама чланицама, која се реализовала кроз бројне градитељске подухвате везане за модернизацију – индустријализацију и урбанизацију младих мултинационалих држава у Африци.
Бројне архитекте из „Енергопројекта“ градиле су у Африци, Азији и Латинској Америци, а неки од изведених објеката, замишљени као рефлексије будућности постали су симболи модернизације и независности ових држава.
Велики број објеката које је изградио „Енергопројект“ коришћени су за потребе међународне сарадње, као што су конгресни центри, хотели, аеродроми и међународни сајмови. Ови пројекти уписали су афричке градове на глобалну мапу након периода колонизације.
Снимак из ваздуха, Интернационални сајам у Лагосу, седамдесетих година
© Фото : Уступљено Спутњику/Приватна архива Љиљане Бојовић
Поновно читање Сајма у Лагосу
Међународни сајам у Лагосу био је одредиште на којем су се некада састајали посетиоци Светске изложбе, а данас је место које град притиска тежином нарасле демографске структуре. Опасане неуредним баракама и даље стоје сајамске хале чију архитектуру је потребно поново читати.
Аутори изложбе „У рефлексијама…“ посетили су Лагос у фебруару.
Њихови сусрети са архитектуром сајма, имали су за циљ сагледавање и активирање процеса везаних за ове просторе данас.
Кроз истраживање су настојали да установе просторне и временске рефлексије и као резултат представе једну архитектонску идентитетску целину.
„Од почетка нам је привукао пажњу јединствен период у прошлости, када су архитекте из наше средине биле у прилици да обликују просторе широм света - мондијализација архитектуре која је своја сазнања развијала у односу на друге културе“, објашњавају аутори Ива Њуњић и Тихомир Дичић.
Из интернационалног сајма у хаотични хипермаркет
Друштвене и политичке околности у којима Ива Њуњић и Тихомир Дичић раде имају мало везе са прошлошћу којом се баве у пројекту „У рефлексијама“.
„Привукле су нас динамичне промене које су овај пројекат у последњих двадесет година преобликовале, из интернационалног сајма у хаотични хипермаркет. Хтели смо о свему да сазнамо од људи који о овом простору имају непосредно искуство и да покренемо процесе који ће овај пројекат реактуелизовати“, појашњавају аутори.
Пројекат „У рефлексијама…“ усмерава пажњу на архитектуру креирану кроз међународну сарадњу, посматрајући је као потенцијал и ресурс за будућност.
Концепт изложбе у павиљону
© Фото : Уступљено Спутњику/Промо
Временско просторна мапа
Изложба са којом ће се Србија представити у Венецији представиће анатомију Међународног сајма у Лагосу - Сајам као пројекат града, Сајам као пројекат архитектуре (екосистем, пројекција нове друштвене будућности, независности, нуклеус будућег урбанизма), Сајам као пројекат који формира човека, као део свести и непосредног искуства.
Уласком у павиљон посетилац ће се наћи у елипси, временско-просторној мапи.
Постоје три секвенце изложбе: „Нема карта –празан простор“, „Архива – бивша садашњост. Архивски цртежи пројекта који постепено испуњавају нему карту“ и „Пут у Лагос – актуелна садашњост. Видео снимци са путовања у Лагос“.
Рад „У рефлексијама…“ изабран је на конкурсу прошлог децембра и представљаће нас на Бијеналу у Венецији које се одржава од 20. маја до 26. новембра.